Annons

Kräver 1,4 miljoner i skadestånd – Hyresgästföreningen stämmer Svenska hus för olaglig hyreshöjning

Hässleholm Hyresvärden ville ha betalt för porttelefoner och ett nytt taggsystem - men skickade ut hyreshöjningen innan den var förhandlad. Nu stämmer Hyresgästföreningen Svenska Hus på 1,4 miljoner kronor: ”Det viktigaste är att hyresgästerna inte tappar förtroendet för oss.”
En bill på en tagg och bredvid Michelle Komulainen som är förhandlare på Hyresgästföreningen.
Foto: AnnaKarin Löwendah/Petra Martinsson
Michelle Komulainen, förhandlare på Hyresgästföreningen. Bilden på taggen är tagen i ett annat sammanhang.

Hyresvärden skickade ut cirka 300 hyresavier med en hyreshöjning trots att det inte fanns en överenskommelse med Hyresgästföreningen. Enligt den förhandlingsordning som finns i husen i Hässleholm är det ett krav.

Nu stämmer Hyresgästföreningen Svenska Hus för brott mot förhandlingsordningen och yrkar skadestånd på 1,4 miljoner kronor. Det är 5 000 kronor per lägenhet vilket är praxis.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– De har visat en tydlig ignorans mot lagstiftningen och gällande förhandlingsordningar, säger Michelle Komulainen, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En ung kvinna med blåa ögon och ljust hår iförd en ljus blus står framför en dörr med ett runt fönster i.
Michelle Komulainen är förhandlare på Hyresgästföreningens region för norra Skåne och södra Halland.

Enligt henne händer det att fastighetsägare begår brott mot förhandlingsordningen men det brukar lösa sig smidigt med att värden rättar till felet. Detta fall har de försökt att lösa sedan i december och vill markera att de ser allvarligt på det som hänt.

Hade inträffat två sprängdåd

Svenska Hus å sin sida menar att det var ett misstag som de har rättat till. Huvudorsaken var att det hade inträffat två sprängdåd vid husen och det var bråttom att öka tryggheten.

Vid ett stormöte på sommaren 2023 hade hyresgästerna uttryckt oro och efteråt beslutade värden att förbättra skalskyddet – bland annat installera ett taggsystem och porttelefoner där det inte fanns.

En majoritet av hyresgästerna godkände förändringarna och att det skulle innebära en hyreshöjning.

Nya hyresavier i januari

Runt månadsskiftet november/december påkallade värden sen förhandlingar med Hyresgästföreningen om en hyresjustering men det blev ingen överenskommelse. I januari skickade man ut nya hyresavier.

Annons
Man i korridoren på hyresnämnden.
Henrik Kjellgren, vd på Kanslihuset och ombud för Svenska Hus.

Henrik Kjellgren är Svenska Hus ombud och enligt honom var orsaken att man trodde att förhandlingen skulle gå snabbare.

– Jag tycker att man här har gjort en höna av en fjäder, säger han om stämningen.

Efter hyreshöjningen började Hyresgästföreningen få frågor från medlemmar. Enligt Hyresgästföreningen har frågorna fortsatt under flera månader och de har tryckt på för att Svenska Hus ska dra tillbaka hyreshöjningen och betala tillbaka pengar till hyresgästerna. Trots detta fortsatte Svenska Hus att debitera hyresgäster från januari till april.

Läs ocksåPengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköpEn tvådelad bild som visar en byggnad med texten "Helsingborgs tingsrätt Sveriges domstolar", samt ut utdrag ur en lista med poster som "strumpbyxor, "kjol", "blus", "väst", "elspark", "hudvård" samt en siluett av en kvinna.

Administrativa misstag

I sitt yttrande till Hyresnämnden i Malmö skriver Svenska Hus att det skett administrativa misstag. En anledning att förhandlingarna om taggsystem drog ut på tiden var också att de först ville ha klar den årliga hyresförhandlingen.

Enligt Michelle Komulainen är det oklart om alla hyresgäster än idag har fått felet justerat. De har fått telefonsamtal som tyder på att så inte är fallet.

Hyresgästföreningens förtroende för Svenska Hus har nu påverkats, säger Michelle Komulainen.

Läs ocksåHissterroristen tryckte på alla knappar samtidigt – skapade kaos för grannarnaMannen tryckte på alla hissknappar. OBS! Bilden är inte från tillfället.

– Men det viktigaste är att hyresgästerna inte tappar förtroendet för oss.

Annons

Hyresgästföreningen har trott på hyresvärden när de har sagt att hyrorna är justerade och höjningen återbetald vilket de i sin tur har informerat hyresgästerna om.

”Inte medvetna fel”

Enligt Henrik Kjellgren skedde tyvärr misstag två gånger. När det första uppdagades återbetalades pengar men man missade att justera själva hyresavin när de åter skickades ut. Han tror också det kan ha uppstått missförstånd då vissa har fått pengarna återbetalt och andra har fått en rabatt på hyran.

– Det har inte handlat om medvetna fel. Det här är sådant som händer och brukar hanteras i god ton, säger Henrik Kjellgren.

Finns nu en överenskommelse

Idag finns en påskriven överenskommelse från och med första maj om en hyreshöjning på mellan 50 och 130 kronor, beroende på om det sedan tidigare funnits en porttelefon i trappen eller inte.

– Vi har i många fall överseende med att misstag och fel kan uppstå, men när det rör sig om upprepade fel som drabbar hyresgästerna måste vi agera, säger Michelle Komulainen.

Ärendet är ännu inte uppsatt till förhandling vid Hyresnämnden i Malmö.

Fakta: Svenska Hus

Svenska Hus är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag med bostäder och kommersiella lokaler i regionerna Stockholm, Göteborg och Skåne. De äger cirka 160 fastigheter.

Källa: Svenska Hus webbsida.

 

Läs också Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar" Tiptappande kändisar efter Hem & Hyras avslöjande: ”En ögonöppnare”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.