Kristina fick felaktig hyresskuld
I april fick Kristina Söderberg en påminnelse från sin tidigare hyresvärd i Matfors. Enligt den hade hon inte betalt hyran för september och november 2009, en skuld på 5 600 kronor. Problemet var att hon inte bodde hos hyresvärden under den perioden – hon flyttade där ifrån i juli samma år.
– Jag fattade ingenting. Men från början brydde jag mig inte så mycket, säger Kristina.
Det dröjde bara ett par veckor innan hon fick en ny påminnelse. Den här gången från Kronofogden.
– Då blev jag förbannad. Det var dåligt att de inte kollat upp var jag bodde vid det laget, säger Kristina.
Hon hörde av sig till Hyresgästföreningen i Sundsvall och fick Conny Säker som juridiskt ombud. Han upptäckte att hyresskulden, förutom att den var felaktig, var preskriberad eftersom den var mer än två år gammal.
– Det är riktigt skrämmande att en statlig, stor och stark myndighet verkställer saker utan att hålla koll på lagen, säger han.
Ärendet hamnade i hyresnämnden men avgjordes aldrig eftersom hyresvärden drog tillbaka sitt krav nu i september.
– Det här visar att det inte är färdigt bara för att ärendet hamnat hos Kronofogden. Men jag tror att många tror det och jag tycker att det är bilden som målas upp, säger Conny Säker.
När Kristina Söderbergs hyresvärd skickade sitt betalningskrav till Kronofogden passerade det först kontoret i Östersund för att bedömas av jurister. När det väl bedömts som riktigt skickades kravet vidare till handläggare i Sundsvall som verkställde betalningsföreläggandet.
Enligt Tommy von Fielitz, chef över handläggarna på Kronofogden i Sundsvall, är Kristinas fall inte ovanligt.
– Systemet bygger mycket på att motparten ska agera själv. Det framgår också alltid av handlingarna som skickas ut att ärendet kan bestridas, säger han.
– Svagheten i systemet är att du måste bevaka din rätt själv. Det kommer in många invändningar men det är omöjligt att säga hur stort mörkertalet är.