Mio bestred värdens faktura – spärrades från 75 000 hyresrätter

Göteborg Mio Petersson bestred sin kommunala hyresvärds faktura. Då blev han blockerad från att söka ny lägenhet. Men när Hem & Hyra ringer tar hyresvärden bort spärren.
Foto: Gustaf Görfelt
När Mio Petersson tog strid om Familjebostäders faktura blev han spärrad från att söka lägenheter i hela Göteborgs allmännytta. Både via Boplats Väst och via den interna sajten Omflyttningsplatsen.

– Det är lite som att någon polisanmäler dig, och så blir du genast inlåst utan rättegång. Hur kan ett kommunalt bolag få ta lagen i egna händer?

Mio Petersson hyr av kommunala Familjebostäder i Göteborg. Sedan i vintras har han varit blockerad från att kunna söka en annan lägenhet hos sin värd.

Läs ocksåALS-sjuk fick inte skriva kontrakt – anmäler kommunal värd för diskriminering: "Orättvist"

Spärren gäller även stadens tre andra kommunala bostadsbolag. Sammanlagt handlar det om fler än 75 000 bostäder.

”Står att jag har en skuld”

– Jag letar efter en större lägenhet. Då och då får jag ett mejl om att det kommit ett erbjudande som matchar mina önskemål. När jag går in på sidan kan jag se objektet, men jag är spärrad från att söka. Det står att jag har en skuld, säger Mio Petersson.

18 års kötid blev plötsligt oanvändbar.

Bakgrunden är att han bestridit en faktura på 1 440 kronor. Familjebostäder vill att han ska betala för en vaktutryckning vid en påstådd störning.

Händelsen inträffade i oktober förra året. Mio Petersson anser att han inte stört och att fakturan från Familjebostäder är grundlös. Något som Hem & Hyra tidigare berättat om.

Tyst från hyresvärden

Därför har han bestridit först fakturan och sedan inkassokravet. Det var i februari. Därefter har det blivit tyst från hyresvärden. Familjebostäder har inte tagit kravet till tingsrätten, vilket skulle vara nästa steg

Att vilja ha betalt för en vaktutryckning är tekniskt sett ett skadeståndskrav.

Läs ocksåÖstersundshems tidigare vd räknar med att frias av hovrätten: "Det finns personal som vill att jag ska komma tillbaka"

Att hyresgäster bestrider olika typer av skadestånd från sina värdar är inte ovanligt.

Fick flyttnota på 159 300 kronor

Nyligen berättade Hem & Hyra till exempel om Yasmin och Yin. Deras hyresvärd krävde dem på 159 300 kronor för skador som deras hundar orsakat i lägenheten.

”Vi har orsakat skador som vi självklart ska stå för. Men det känns som att de har utnyttjat oss”, säger Yasmin Maleki om familjens tidigare hyresvärd Tornet efter att familjens hundar slitit på lägenheten. Huskyn Rajah har i dag hunnit bli fyra år.
Yasmin Maleki med huskyn Rajah.

När de bestred räkningen prutade värden ner beloppet till 70 000 kronor, en summa de sedan gick med på att betala.

Om en hyresvärd vill driva ett bestridet krav vidare måste de ta saken till tingsrätten. Det säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Ingen skuld innan saken är prövad

– Innan saken är prövad så har hyresgästen ingen skuld. Det räcker inte bara att värden har upprättat en faktura, fakturor går ju att skriva hur många som helst. Så länge det inte har gjorts någon utredning är det inte fastställt om man är skyldig att betala, säger Ellinor Rapp.

Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen Västra Sverige.
Ellinor Rapp.

Därför kan man exempelvis inte få betalningsanmärkningar för en bestridd faktura.

Göteborgs fyra kommunala bostadsbolag, Framtiden-koncernen, bryr sig dock inte om att vänta på tingsrätten. De använder sig av automatiska spärrar.

Spärrad även om du betalar

Har du fått ett inkassokrav blir du spärrad att söka lägenhet i 12 månader. Det gäller även om du betalar.

Om du inte betalar är du spärrad på obestämd tid i Framtidens system. Det gäller tills skulden betalats. Om du har bestridit den eller ej spelar ingen roll. Oftast går det inte heller att se i systemet om den är bestriden.

Läs ocksåRaggade utsatta hyresgäster hos socialen – fick napp i Göteborg

Ellinor Rapp säger att ett bostadsbolag själva får bestämma vad de har för kriterier för sökande, så länge sållningen inte bryter mot diskrimineringslagen.

”Saknar rättslig grund”

– Det är deras interna regler. Men det är inte bra när du inte får möjlighet att bevisa din oskuld. Det blir också märkligt när de inte skickar sitt krav vidare till tingsrätten. Det tyder på att kravet antingen saknar rättslig grund, eller att det rör en så liten summa att bolaget inte tycker det är värt kostnaden att driva processen, säger Ellinor Rapp.

Åsa Fritzon är uthyrningschef på Familjebostäder. Hon säger att Familjebostäder betraktar alla icke reglerade fakturor som skulder, även om de är bestridna.

– Det skulle bli väldigt konstigt annars. Då skulle ju alla som får en faktura kunna bestrida den, och då skulle inte regeln gälla dem.

Men enligt rättspraxis är det inte så. En bestriden räkning är inte en skuld innan den prövats.

– Vi har inte sett det så. Utan vi har sett att en obetald faktura är en skuld, säger Åsa Fritzon.

Bolagen gör olika

Hem & Hyra frågar de större bostadsbolagen i och runt Göteborg om hur de gör. De allra flesta säger tvärtemot Åsa Fritzon. De betraktar inte en bestriden faktura som en skuld utan väntar tills tingsrätten fällt sitt utslag.

Men några av hyresvärdarna resonerar på samma sätt som Framtiden-bolagen i Göteborg. Till exempel Stenungsundshem, Tjörns Bostads AB och Mölndalsbostäder.

För en hyresgäst kan det spela stor roll hur värden agerar.

Kan ge stora problem

Bolagens interna spärrsystem påverkar inte bara hur du blir bemött när du söker bostad hos dem.

De riskerar också att påverka hur andra bolag behandlar dig. Många värdar frågar om referenser.

Hem & Hyra har tidigare skrivit om hyresgäster som fått mycket stora problem på grund av att de är spärrade någonstans.

Skulle nämna en tvist

Vi frågar bostadsbolagen vad de svarar om en annan hyresvärd frågar dem. Skulle de uppge att en hyresgäst som bestrider en faktura har en skuld?

Vissa bolag svarar att de inte lämnar ut referenser alls, eller är mycket restriktiva med vad de tar med.

De flesta svarar att det skulle bero på omständigheterna, eller att de skulle nämna att det finns en pågående tvist. Men några svarar att de skulle säga att det finns en skuld.

 

Säger det finns obetald faktura

Familjebostäder är ett av bolagen som svarar att det finns en skuld. Uthyrningschef Åsa Fritzon:

– Om jag ser en obetald faktura kommer jag att säga det. Sedan vad andra bolag gör med den informationen vågar jag inte svara på. De kanske inte bryr sig om det är en liten summa, säger Åsa Fritzon.

Hem & Hyra frågar henne varför inte Familjebostäder tagit Mio Peterssons ärende till tingsrätten. När Åsa Fritzon återkommer efter att ha kollat upp saken har hon ett nytt besked.

”Hade ramlat mellan stolarna”

– Det visade sig att det här ärendet hade fastnat, det hade ramlat mellan stolarna. Nu har vi krediterat (avskrivit) hans faktura och tagit bort spärren på honom, säger Åsa Fritzon.

Vad händer nu?

– Självklart måste vi se över våra rutiner.

Kan det vara likadant för fler hyresgäster som är spärrade?

– Jag har inte stött på något sådant här förut. Men i samband med att vi ser över våra rutiner kommer vi också att gå igenom de ärenden vi har, och kontrollera så att inte någon mer är felaktigt spärrad, säger Åsa Fritzon.

Glad men frustrerad

Mio Petersson säger att han blir glad över beskedet, men samtidigt frustrerad för att han missat ett antal chanser.

– Jag har hållits låst här. Nu har jag i alla fall en möjlighet att flytta om jag vill, säger han.

Ellinor Rapp på Hyresgästföreningen är kritisk till Familjebostäders agerande.

– Det är anmärkningsvärt att kommunala bolag beter sig så här. Det är väldigt rättsosäkert och inte alls bra, säger Ellinor Rapp.

LÄS MER: Hos kommunala Förbo blir du spärrad för dåliga referenser – i tio år: ”Inte proportionerligt”

Fakta: Så gör du om du får en felaktig faktura

Gäller samma regler alltid?

Nej. Det är viktigt att skilja på olika fakturor.

Vissa fakturor bygger på ett ömsesidigt avtal, som till exempel hyresavgifter. Där måste du betala, annars kan du bli uppsagd.

Andra fakturor bygger på att den ena parten kräver någon form av ersättning eller skadestånd. Då kan du bestrida om du tycker att kravet är orimligt. Motparten behöver då bevisa vad den grundar sina krav på.

Ska jag betala även om jag bestrider?

Nej. Att betala fakturan är detsamma som att acceptera den.

Hur bestrider man?

Du skriver till hyresvärden och talar om att kravet är felaktigt. Det är viktigt att du anger vilka skäl du har för att inte betala. Bestrid kravet så snart som möjligt så att du undviker onödiga avgifter.

Bestrid felaktiga betalningskrav i skrift, till exempel genom att skicka e-post. Då har du bevis för att du har bestridit. Tänk på att spara kopia på kommunikationen.

Om bara en del av fakturan är felaktig kan du bestrida den delen, men du måste betala för de delar av fakturan som stämmer.

Vad händer sen?

Värden kan gå vidare till inkasso eller Kronofogden. Då kan du bestrida även de kraven. Värden behöver då driva ärendet till tingsrätten.

Ifall man förlorar i tingsrätten så behöver man dels betala beloppet som man har tvistat om, men även sina egna rättegångskostnader och motpartens rättegångskostnader.

Ifall man har en rättsskyddsförsäkring så kan den gå in och täcka ersättning för rättegångskostnader till viss del.

Om tvisten rör en mindre summa, max ett halvt prisbasbelopp (29 500 kronor år 2025) så är kostnaderna du riskerar att betala kraftigt begränsade. Det är för att människor ska våga bestrida även lägre summor.

Ibland kommer tingsrätten fram till att ingen har vunnit eller båda har förlorat lika mycket. Då kan domstolen bestämma att vardera part står för sin egen rättegångskostnad.

Källa: Hyresgästföreningen

LÄS MER: Så gör du om du får en felaktig faktura från värden

Läs också Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.