MKB krävde sina hyresgäster på 12,5 miljoner kronor 2011
Förra året skickade MKB skickade ut krav på totalt 12,5 miljoner kronor till sina hyresgäster – en fördubbling sedan 2009.
– Det är framför allt brand- och vattenskadorna som ökat , men vad det beror på vet vi inte. I sådana ärenden blir det snabbt väldigt stora summor, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
Hon nämner som exempel en brandskada från 2011 där hyresgästen krävdes på 417 000 kronor. I siffrorna ingår även avgift för underkänd flyttstädning och småskador som upptäcks vid avflyttning. Sedan september 2010 fakturerar MKB dessutom alla borttappade nycklar.
Kraven kan komma att öka ytterligare nästa år. Det befarar Lars Gunnar Larsson, juridisk samordnare på MKB.
– Förra året bytte vi försäkringsbolag och har nu en högre självrisk. Men detta ger bara utfall vid riktigt kostsamma skador. Och de är tack och lov rätt ovanliga, säger han.
Hyresgästföreningen menar att MKB inte är unikt utan ökningen av skadeståndskrav märks hos alla aktörer på bostadsmarknaden.
– Nu för tiden är det mer regel än undantag att det ska skickas ut fakturor så fort någon flyttar. Fastighetsägarnas tolkning av vad som är slitage respektive skador börjar bli att allt är skador, säger Niklas Olsson, jurist på Hyresgästföreningen.
Ökningen är en direkt följd av bostadsbristen, misstänker han.
– Hyresgästen betalar för att man är rädd att hamna på en svart lista eller få betalningsanmärkning. Värdarna är inte sena att utnyttja den här rädslan. Det är viktigt att veta att man har rätt att bestrida krav om man inte är överens. Vi har många sådana ärenden där vi tittar och ser om kravet är rimligt.
Ibland är det inte det. Summan kan vara rejält saltad, menar Niklas Olsson.
– Ofta har värdarna en felaktig uppfattning av vad saker är värda. Man glömmer bort att göra avdrag för det som är gammalt utan kräver nykostnaden. Eller man gör en dålig upphandling där kostnaden springer iväg. Både vållande och skadelidande har en skyldighet att minimera skadan.