Annons

MKB vill inte betala skadestånd för faraomyror och vägglöss

Malmö Skadedjuren har orsakat omfattande skador. Det är alla överens om. Men MKB vill inte betala familjens skadeståndskrav på en knappt en halv miljon kronor. De hävdar att det var hyresgästerna som öppnade dörren till ohyran.
Familjen har plågats av såväl faraomyror som vägglöss.
Foto: Anticimex/Lennart Falk & MKB
Familjen har plågats av såväl faraomyror som vägglöss.

När familjen flyttade in i lägenheten var de inte ensamma. Det menar familjen som i Malmö tingsrätt stämmer MKB på omkring 475 000 kronor. Detta för omfattande sårskador på familjemedlemmarnas kroppar liksom skador på dess tillhörigheter i samband med en skadedjurssanering. Av stämningsansökan framgår det att problematiken med faraomyror och vägglöss varit så allvarlig att en specialistläkare bedömde att familjens dotter inte kunde bo kvar i bostaden till dess att ohyran försvunnit. Det fysiska och psykiska lidandet anses ha varit stort. MKB Fastighets AB är av en annan åsikt, det framgår av bostadsbolagets svar till tingsrätten. Bolaget menar att vägglössen och faraomyrorna inte förekom i lägenheten vid familjens inflyttning.
­– Vi har nekat ansvar för förekomsten av ohyra då dessa inte förekom i lägenheten vid inflyttning, säger Lars-Gunnar Larsson, jurist vid MKB Fastighets AB.

MKB menar att hyresgästerna själva orsakat förekomsten av skadedjur då dessa flyttat in tillsammans med eller strax efter det att familjen flyttat in. Därför, hävdar MKB, har bolaget inte uppsåtligt eller genom oaktsamhet orsakat förekomsten av faraomyror eller vägglöss. MKB lägger emellertid in en reservation i fall det skulle visa sig att myrorna och lössen likväl flyttade in innan familjen. I sådant fall menar MKB att de inte haft kännedom om skadedjuren inne i lägenheten och därför inte uppsåtligen eller genom oaktsamhet underlåtit att ge hyresgästerna information om förekomsten av dessa småkryp.
– Detta är en ansvarsfråga om huruvida vi kan anses ha varit vållande eller försumliga. Kan vi inte anses vara det så ska vi som fastighetsägare bara ansvara för att sanera ohyran, äger Lars-Gunnar Larsson.

Annons
Läs ocksåMKB krävs på storbelopp för myrangrepp

Det står emellertid klart att ohyran varit i fastigheten innan familjen flyttade in i den aktuella lägenheten. Såväl grannar som MKB själva bekräftar att fastigheten plågats av vägglöss och faraomyror. Likväl anser MKB att skulden ligger på hyresgästerna, som alltså släppt in ohyran i den specifika lägenheten.
– Som fastighetsägare har man inget juridiskt ansvar att berätta om ohyra i fastigheten. Det kan jämföras med ett pågående störningsärende där störningen inte blivit prövad i hyresnämnd eller tingsrätt. Då har man inte juridisk skyldighet att informera men man bör, i vissa fall, göra det ändå, säger Lars-Gunnar Larsson.

För familjen som lämnat in en stämningsansökan, är svaret från MKB inte förvånande. Likväl ställer de sig frågande till hur de själva kan tänkas vara ansvariga för ohyra som funnits i fastigheten sedan tidigare.
– Jag kan vara ärlig och säga att jag inte är förvånad över deras inställning, med tanke på hur de behandlat ärendet tidigare. I vår förra lägenheten hade vi inga som helst problem med skadedjur. Men redan efter några dagar efter det att vi flyttat in så såg vi gulbruna myror på köksbordet, säger en av familjemedlemmarna som vill vara anonym.

Annons
Läs också Explosionsartad ökning av skadedjur Hyresgäst erbjöds pengar för att hoppa av tvist Träd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella" Bostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.