HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Nu börjar besöksparkeringarna kosta – så gör allmännyttan i Norrland

Norrbotten Serviceteknikern Jonas Kröger lägger flera hundra kronor i månaden på p-avgifter när han är ute och jobbar i bostadsområdena. Fler och fler fastighetsbolag avgiftsbelägger sina besöksparkeringar. Hem & Hyra har kartlagt läget i Norrland.
Foto: Ulrika Vallgårda
Som servicetekniker blir det många parkeringar att betala varje dag för Jonas Kröger. Han lägger ungefär 500 kronor i månaden på att betala besöksparkeringsavgifter.

Enligt Hem & Hyras enkätundersökning är det i dagsläget tio av 44 Norrlandskommuner som tar betalt för besöksparkeringarna. Något som kan ha både för- och nackdelar. Besvärligt kan det bli för dem som saknar smart telefon.

Flera hyresgäster som Hem & Hyra har varit i kontakt med tycker att det är bra att det har införts avgifter på besöksparkeringarna eftersom det har frigjort lediga platser till besökarna. Men alla är inte lika positiva.

Läs ocksåBetalparkering ska stoppa skrotbilar i Kristianstad

I Luleå har ett par stora fastighetsbolag infört besöksparkeringsavgifter de senaste 1,5 åren och det har blivit kännbart för Jonas Kröger som arbetar som servicetekniker. Under sina arbetsdagar åker han runt i bostadsområdena och nyttjar då besöksparkeringarna. Han är ingen vän av de nyinförda p-avgifterna.

– Det blir ju en extra kostnad. Jag lägger ungefär 500 kronor i månaden på parkeringsavgifter, säger han.

Lilly Persson bor i en lägenhet hos Lulebo och utanför henne finns ingen parkeringsautomat. Det går endast att betala med app. Hon och hennes sambo har ofta långväga gäster som inte använder smarta telefoner eller som kanske har det, men inte förstår sig på appar.

Läs ocksåAvgift för besökare ogillas

– Pappa är snart 80 år och har precis lärt sig att läsa sms, berättar hon.

De har löst det genom att betala parkeringen åt sina gäster, eller genom att låta gästerna använda deras egen parkeringsplats om den är ledig.

Lilly Persson har dessutom ofta kundbesök eftersom hon arbetar hemma. En del av kunderna har missat parkeringsskyltarna när de har skymts av snöhögar. Då har de fått p-böter.

Läs ocksåHans, 81, om lusinvasionen: ”Det kryllade överallt i sängen"

 

Hem & Hyra gjorde en enkätundersökning bland alla allmännyttor i norra Sverige. Att införa besöksparkeringar har blivit allt vanligare runtom i landet, så även i Norrland. Några fastighetsbolag i Norrland har redan gjort det och flera funderar på att göra det. (Ett par av kommunerna i illustrationen saknar allmännyttiga bolag. I dessa är det kommunen som har ett bestånd av hyresbostäder och som har tillfrågats om p-avgifterna.) Rättelse: I Östersund kostar besöksparkeringarna. Bilderna till vänster och höger om TT Nyhetsbyråns grafik är inskickade till Hem & Hyra av hyresgästen Lilly Persson i Luleå.

Att fastighetsbolag tar betalt på besöksparkeringar blir allt vanligare även på mindre orter där avgiftsparkering generellt inte är så vanligt, berättar Christofer Hansson Pelkonen vid Securitas Sverige AB.

– Det leder ofta till att de blir tillgängliga för just besökande, då ­de boende då väljer att parkera där de ska istället.

Han erfar inte att det har lett till fler felaktiga parkeringar och p-böter, snarare tvärtom, eftersom det har blivit lättare för besökare att hitta parkeringsplatser.

Det vanligaste betalningssättet är via en app.

– Då behövs ingen investeringskostnad i form av dyra och underhålls­krävande p-automater.

De gamla argumenten om att äldre har svårt att betala via appar är på väg att försvinna, menar han.

– Merparten av alla äldre som kör bil idag har en smart telefon och är vana vid att hantera olika appar, fastslår han.

Ulf Ohlson vid Rikshem i Luleå berättar att de införde p-avgifter på sina besöksparkeringar 1 juli i år.

– Det var för att få bättre ordning.

Han tycker själv att det känns rimligt att ta ut avgifter för att säkerställa att det finns lediga parkeringar när någon vill be­söka hyresgästerna i Rikshems områden.

Fastighetsbolaget har satt upp automater på samtliga områden, men det går också att betala via en app och man ser över möjligheten till sms-parkering.

Mathias Uvemo, Lulebo, berättar att man införde avgift på besöksparkeringar för 1,5 år sedan.

Till en början hade de tänkt ha uteslutande betalning med app, en väg som flera andra kommuner har valt. Men med hänsyn till att det fortfarande kan finnas människor som inte har smarta telefoner satte de upp 19 parkeringsautomater som en kompromiss under en övergångsperiod.

Syftet med att avgiftsbelägga är att de som använder besöksparkeringarna ska vara med och betala vad det kostar att bygga, underhålla och renovera dem. Han menar att det är fel att låta kollektivet betala för det, eftersom det är många i Lulebos kollektiv som aldrig har några bilburna besökare.

Ett annat problem man samtidigt ville komma till rätta med var att parkeringarna har ”missbrukats” av boende.

Reaktionerna bland hyresgästerna har varit blandade.

– Många har varit negativa, men överraskande många är positiva och tycker att det är bra att det äntligen finns gästparkeringar tillgängliga.

Kommunala Bodenbo var tidigt ute med besöksparkeringsavgifter. Det finns p-automater i de större områdena, annars får man betala med app eller sms.

– Själv har jag ingen smart telefon, säger Inga-Lill Karlsson i Boden.

När hon ska hälsa på sin mamma som bor i hyresrätt vill hon gärna stå på en besöksparkering med motorvärmare och är beredd att betala för det, men det går inte med hennes knapptelefon.

– Det blir korta besök vintertid.

En helt annan fråga är, berättar Anna Storvall, trafikingenjör vid Luleå kommun, att när bostadsbolagen inför avgifter för besöksparkeringar, så börjar fler börjar parkera på gatan i stället.

– I bostadsområden där det inte finns några anvisade parkeringar och inga parkeringsförbud så får man det. Då finns det boende som upplever att det blir problem med framkomligheten för sopbilar och även när det gäller tillgängligheten för egna parkeringsytor. Från några områden får vi samtal hit om det.

Vad ska ni göra åt det då?

– Vi skulle egentligen vilja införa parkeringsförbud i bostadsområden, men det har vi gjort ännu. Vi får se tiden an, säger Anna Storvall.

Fakta: Här är det gratis och här kostar det

Så här gör allmännyttan i din kommun:

Kiruna: gratis
Pajala: gratis
Gällivare: kostar
Överkalix: gratis
Övertorneå: gratis
Kalix: gratis
Haparanda: gratis
Boden: kostar
Luleå: kostar
Jokkmokk: gratis (undantag 4 platser med motorvärmare)
Älvsbyn: gratis
Piteå: gratis
Arjeplog: gratis
Arvidsjaur: gratis
Sorsele: kostar
Malå: gratis
Norsjö: kostar
Skellefteå: kostar
Storuman: gratis
Lycksele: gratis
Vindeln: gratis
Robertsfors: gratis
Vännäs: kostar
Umeå: kostar
Vilhelmina: gratis
Åsele: gratis
Dorotea: gratis
Bjurholm: gratis
Nordmaling: gratis
Strömsund: gratis
Sollefteå: kostar
Örnsköldsvik: kostar
Kramfors: gratis
Krokom: gratis
Östersund: kostar
Ragunda: gratis
Härnösand: gratis
Timrå: gratis
Sundsvall: kostar
Åre: gratis
Berg: gratis
Bräcke: gratis
Ånge: gratis
Härjedalen: gratis

Läs också Allt fler hyresgäster kameraövervakas i Västerås Kameror fick slut på bilbränderna i bostadsområdet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.