Annons

Nu höjs hyrorna för var fjärde göteborgare

Göteborg Hyresgästerna hos Göteborgs fyra kommunala bostadsbolag får hyran höjd med 1,7 procent. Höjningen är trots pandemin nästan lika hög som i fjol, men enligt Hyresgästföreningen framstod alternativen som värre.
Foto: AnnaKarin Löwendahl

LÄS MER: Så mycket höjer västsvenska värdar hyran 2021 – hela listan

För första gången på fyra år har Hyresgästföreningen och Framtiden-koncernen lyckats komma överens lokalt. Uppgörelsen gäller mer än 74 000 hushåll som hyr av Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Gårdstensbostäder. Nästan var fjärde göteborgare är berörd.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Framtiden-koncernen hade från början yrkat att få höja med 2,2 procent från den 1 januari, medan Hyresgästföreningen ville ha frysta hyror.

Kompromissen blir en platt höjning på 1,7 procent, lika hög för alla oavsett bolag och tidigare hyra. Den nya hyran gäller från och med 1 maj, men kommer att tas ut retroaktivt från 1 juni.

Uppgörelsen är tvåårig, och från den 1 mars 2022 höjs hyran igen. Då med snittnivån 1,2 procent.

Läs ocksåJätteuppgörelsen klar – nya hyror för 76 000 hushåll i GöteborgAndreas Hedberg är hyresgäst hos storvärden Poseidon. Nu får han betala 400 kronor mer varje månad. Nästa år tillkommer ytterligare 340 kronor. "Om det ska kosta 10 000 spänn i månaden att bo i Göteborg får ju folk flytta", säger han.

Till skillnad mot i år ska höjningarna 2022 bli differentierade, och skilja sig mellan olika delar av beståndet. Exakt hur kommer att bestämmas senare.

Det är första gången på fyra år som parterna lyckats hitta en lösning på egen hand. De senaste tre åren har Hyresmarknadskommittén i Stockholm (se faktaruta) fått ta över processen och besluta om en höjning.

Även i år körde förhandlingarna fast och gick upp till HMK.

Läs ocksåRebecka bor i fukt och mögel – felanmälningarna fastnar hos värdenEfter ett drygt halvår i sin studentlägenhet är Rebecka Stenmark besviken på sin hyresvärd SGS. Fuktproblemen har gjort den inglasade balkongen obrukbar och märks även av inne i lägenheten.

– Men de kunde inte heller komma överens och då gick förhandlingarna till en oberoende tvistelösning. Det är den sista utvägen, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Annons

I det läget gjorde Framtiden och Hyresgästföreningen Västra Sverige ett nytt försök. Och den här gången lyckades parterna alltså komma överens.

Carl-Johan Bergström, förhandlingschef Hyresgästföreningen Västra Sverige.

– Vi tycker fortfarande att bolagen hade kunnat ta större hänsyn till situationen som råder. 1,7 procent är långt högre än vi tyckte var rimligt, säger Carl-Johan Bergström.

Det är en nästan lika hög höjning som i fjol, trots att den kommer efter ett år av pandemi och ekonomiska svårigheter för många hyresgäster.

Enligt Carl-Johan Bergström gick Hyresgästföreningen ändå med på höjningen eftersom alternativen framstod som värre.

– Vi har varit tvungna att se till utvecklingen i landet när allt fler uppgörelser blivit klara, och hamnat på högre nivåer än vi trott. Vi har även sett vilka nivåer som strandade förhandlingar slutat på. Det här blev helt enkelt en kompromiss, säger Carl-Johan Bergström.

Rikssnittet för uppgörelser ligger just nu på 1,3 procent. Göteborgs allmännytta får alltså igenom en högre höjning än medel, men på samma nivå som de kommunala bolagen i Stockholm.

– Att vi nu har en tvåårig överenskommelse bidrar till den stabilitet och förutsägbarhet både för hyresgästerna och oss som vi har eftersträvat, säger Eva Paulson, hyresmarknadschef på Förvaltnings AB Framtiden, i ett pressmeddelande.

När det nu även finns en färdig uppgörelse för 2022 så hoppas parterna kunna ta tag i grundfrågorna.

Annons

– Jag är glad att vi slutligen kunde komma överens direkt. Överenskommelsen ger oss dessutom goda möjlighet att både på egen hand och tillsammans med Hyresgästföreningen ägna tid åt att bearbeta hur vi ska förhålla oss till nya nationella riktlinjer för årshyresförhandlingarna, säger Eva Paulson.

Carl-Johan Bergström:

– Vi är fortfarande oense om själva underlaget, vad det egentligen är vi förhandlar. Nu hoppas vi kunna komma överens om det. Vi vill även hitta ett gemensamt sätt för alla fyra bolagen att differentiera sina hyror och att det genomförs fullständiga besiktningar.

Även han tycker det är mycket positivt att parterna kunnat komma överens i år.

– Det är mycket bättre att uppgörelser sköts lokalt. Det är vårt uppdrag från lagstiftaren. Nu när vi har ett tvåårigt avtal kan vi också lägga tid på andra frågor, till exempel saker som inte funkar i vissa områden eller radonproblem. Inte bara fastna i att bråka om procentsatsen.

LÄS MER: Så mycket höjer västsvenska värdar hyran 2021 – hela listan

Fakta: Hyresmarknadskommittén

Hyresmarknadskommittén, HMK, är den instans för tvistelösning som Hyresgästföreningen och kommunala bostadsbolag tillsammans kan vända sig till om de inte lyckas komma överens i hyresförhandlingarna.

I kommittén ingår representanter för både Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta (tidigare Sabo), de allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation.

Läs också Politiker duckar beslut om omstridd renovering: ”Ett enormt svek” Sparkade vd:n får miljonfallskärm – nu rasar hyresgästerna Värden felbedömde fuktskador – nu tvingas Miriam och hennes grannar flytta

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.