Obetalda skulder på nära 600 000 kronor blev droppen – nu stängs värden av i tre år

Två av Patrik Jörnklevs hyreshus i Tomelilla har varit satta under tillfällig tvångsförvaltning sedan slutet av mars. Under onsdagen lade hyresnämnden två timmar på att komma fram till ett slutgiltigt beslut – skulle avstängningen fortsätta eller Jörnklev få tillbaka nycklarna?
Hyresgästföreningen pekade på samma saker som sist: skötseln fungerar inte, hyresvärden går inte att nå och skulderna har dessutom växt. Det senast uppdaterade saldot ligger på knappt 600 000 kronor. Under förhandlingen vittnade dessutom en representant för Tomelilla kommuns miljöförbund om svårigheterna att föra en dialog med fastighetsägaren och beskrev situationen som att den sticker ut.
− Vi har en betydligt högre andel klagomål på Jörnklev än vad vi har på andra fastighetsägare, säger miljöinspektören Helena Ländin.

Patrik Jörnklev menade att han är orättvist behandlad, främst av miljöförbundet.
− Det är inte alls svårt att nå mig, men jag kan inte vara tillgänglig dygnet runt.
Han berättade om sina planer för att lösa problemen, där han vill tomställa den ena fastigheten, tömma den på hyresgäster och fokusera på boende i den andra. Han har fortfarande en plan på att få in ny pengar genom att sälja andra fastigheter. Hans stora hopp är satt till två fastigheter i Tomelillas utkant där han säger sig ha en intresserad köpare. Det handlar om en ruinbyggnad och en åker längs järnvägen.
Han lade även skulden på hyresgästerna och en svår social situation i just Tomelilla.
− Att ha hyresgäster i Tomelilla är som att ha tjugo barn, säger han.

Beslut om tvångsförvaltning gäller i tre år
Men inget av detta vann gehör hos hyresnämnden. Enligt domstolen beslut som kom under onsdagen förlängs tvångsförvaltningen nu i tre år. Hyresnämnden motiverar detta med brister i skötseln och oro för de stora och obetalda skulderna. Det är viktigt att hyresgäster har fungerande vatten, värme och renhållning, betonade nämndens ordförande.
Lovisa Prodenius, jurist på hyresgästföreningen, var inte förvånad över resultatet.
− Det var förväntat med så stora skulder. Hur ska Jörnklev kunna säkerställa en fortsatt god förvaltning med värme och vatten. Nu har inte VA-bolaget hotat med att strypa leveransen men det var väl kanske bara en fråga om tid med de skulder som finns, säger hon.

Patrik Jörnklev ville inte ge sin syn på saken efter beslutet.
−Jag pratar inte med er. Det vet ni mycket väl, säger han.
Problemen har pågått i många år
Problemen i hyreshusen och kring hyresvärden Patrik Jörnklev är inget nytt. Så sent som i februari kunde Hem & Hyra avslöja att vanskötseln pågått i många år utan att någon har kunnat sätta stopp för den. De första larmen från hyresgästerna kom redan för sjutton år sedan. Desperata hyresgäster vände sig då till domstol och klagade på drag, kyla, och dörrar och fönster som inte gick att stänga.
Och Hyresgästföreningen har även vid ett tidigare tillfälle krävt tvångsförvaltning. Liksom nu handlade det om obetalda fakturor som fick konsekvenser för de boende. Då betalade värden räkningarna i sista stund och ansökan gick aldrig igenom.

Genom åren har Hyresgästföreningen drivit flera ärenden mot värden Patrik Jörnklev. Och kommunens miljöförbund har återkommande krävt åtgärder. Trots larmen har värden kunnat fortsätta att hyra ut. Hem & Hyra träffade nyligen den tidigare hyresgästen Marcel Alm som bodde i ett av hyreshusen i nära ett halvår utan varmvatten. Och hyresgäster vittnade så sent som i vintras om råttor, okända personer som sov i källaren, kalla lägenheter och hur de tvingades duscha hos släkt och vänner för att de saknade varmvatten.
Patrik Jörnklev är inte ensam om att överge sina hyresgäster. I granskningen ”Slumvärdarnas paradis”, från i höstas, kunde Hem & Hyra tillsammans med SVT Nyheter visa hur oseriösa hyresvärdar i hela landet struntar i sina hyreshus, utan konsekvenser. Lagen räcker inte till och vem som helst kan bli hyresvärd. Problemen kan pågå i åratal när värdarna antingen duckar eller överklagar myndigheternas beslut.
- Om du har problem i din bostad är det i första hand till din hyresvärd du ska vända dig. Hyresvärden är skyldig att laga fel och fixa brister. Det står i hyreslagen. Om hyresvärden struntar i din felanmälan finns det en rad vägar du kan ta.
- Dokumentera och ta bilder eller filma det som är problem. Det kan handla om allt från ohyra och mögel till ett trasigt golv. Det är viktigt att du har dokumenterat alla skador och brister om du ska driva ett ärende mot värden. Bilderna kan komma att användas som bevis om du vill har ersättning eller hyresnedsättning.
- Du kan vända dig till hyresnämnden. Det kostar inget och hyresnämnden kan ställa krav på värden att fixa felen, genom ett så kallat åtgärdsföreläggande. Ett sådant kan även kopplas till vite eller böter.
- Har du brister som innebär fara för din hälsa, som mögel, och din hyresvärd inte hjälper till ska du vända dig till kommunens miljö- och hälsoskyddsenhet. De inspekterar och kan ställa krav på hyresvärden som han eller hon måste följa. Eftersom det enligt Miljöbalken är fastighetsägarens ansvar att underhålla och sköta huset så att de som bor där inte får besvär eller blir sjuka på grund av brister.
- I miljöbalken står det att en bostad ska ge skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra störningar som kan vara en olägenhet för människors hälsa.
- Om hyresvärden inte agerar kan du kontakta Hyresgästföreningen. Är du medlem där kan du få hjälp.
- Ibland ansöker Hyresgästföreningen eller kommunen om tvångsförvaltning. Det sker i de allra värsta fallen, som i det här exemplet från Borås. Går det igenom tvingas hyresvärden att lämna över hela ansvaret för fastigheten till någon annan som då sköter huset i stället.
Vi granskar bostadssverige. Bor du hos en slumvärd i Skåne som struntar i reglerna eller till och med bryter mot lagen?
Kontakta Hem & Hyras Malmöreportrar med ditt tips:
anders.paulsson@hemhyra.se
kristina.wahlgren@hemhyra.se