HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Problemen fortsätter hos Wonna de Jong

Flen En hyresgäst hos Wonna I de Jong fastigheter i Malmköping har tröttnat på att värden inte sköter underhållet. Nu vänder han sig i stället till hyresnämnden.
Wonna I de Jong fastigheter får återkommande klagomål på hur de sköter fastighetsbeståndet i Malmköping.

Wonna I de Jong Fastigheter har ofta varit i blåsväder tidigare. Hem & Hyra har tidigare skrivit om problemen i bolagets cirka 230 lägenheter i Malmköping utanför Flen. Det har handlat om ett fastighetsunderhåll som inte sköts och att det är svårt att få tag i representanter för bolaget.

Hösten 2014 drog Hyresgästföreningen tillbaka en ansökan om åtgärdsföreläggande efter att bolaget fixat det som behövde rustas upp. Men trots det verkar det som att problemen fortsätter. I en ansökan om åtgärdsföreläggande, som kom in till hyresnämnden i slutet på juli, beskriver hyresgästen Ola Karlsson att det finns stora brister i både inne- och utemiljön. 

Läs ocksåWonna I de Jongs reaktion på Hem & Hyras granskning – bryter med HyresgästföreningenWonna vill sluta förhandla hyran

– Det funkar inte från värdens sida, det löper inte på helt enkelt. Jag är inte en sådan som bryr mig om hur väggarna och tapeterna ser ut. Men jag vill ha varmt inomhus och inte behöva pulsa i snö på vintern, säger han.

I sin ansökan till hyresnämnden beskriver han en lång rad problem i boendet. Fastigheter och utemiljö är i allmänt förfall, det tar lång tid att få hyresvärden att göra något åt störande hyresgäster, låsen till cykelrummen är i dåligt skick, gemensamma utrymmen och trapphus städas oregelbundet och dåligt och det är ofta kallt i lägenheten när det är kallt utomhus. Men det som Ola Karlsson upplever är det största problemet just nu är tvättstugan. Tvättmaskinerna är ofta trasiga och lagas inte i brådrasket.

– Det är allmänt kaos. Tvättstugan står olåst, listor med tvättider rivs ned och när man ska tvätta är det ofta fullt med någon annans tvätt i maskinen.

Läs ocksåPolscy robotnicy płacą miliarderce lichwiarski czynsz: „Dramat, ale co mamy zrobić?”

Något som inte underlättar det hela är att det är svårt att nå representanter för bolaget.

– Vaktmästaren får man inte ringa till. I stället ska man ringa ett nummer i Stockholm, mellan klockan åtta och nio på vardagar. Men de verkar inte så intresserade, det är ingen som ringer tillbaka.

Ola Karlsson undrar också vilka villkor de anställda arbetar under egentligen.

Läs ocksåPrawnik o schemacie działania miliarderki: Ewidentny przypadek wynajmu metodą „na słupa”Mikael Areskog, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm.

–Har de korrekt lön och kollektivavtal? Ibland kan det komma 10-15 personer en fredag och jobba dygnet runt, och sedan försvinner de.

Ola Karlsson har tidigare varit i kontakt med Hyresgästföreningen, men han anser att föreningen kunde ha engagerat sig mer.

– De tar inte tag i saker och ting, det händer inget.

Den 28 september möts parterna i hyresnämnden.

Alexander Kuzmicki, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle och Mitt, säger att Hyresgästföreningen har försökt hjälpa Ola Karlsson.

– Vi har biträtt honom i ärendet och erbjudit att skicka en bristblankett enligt våra handläggningsrutiner. Han har dessvärre inte velat följa våra råd angående bristblankett och således tackat nej till fortsatt handläggning, säger han och tillägger:
– Men vill han att vi hjälper honom, så hjälper vi honom. Vi har lagt upp ärendet som en synpunkt inför kommande hyresförhandlingar.

Han poängterar att inomhustemperaturen är miljökontorets ansvar.

– De kan göra en mätning och sedan ålägga fastighetsägaren att åtgärda problemet. Vi har också egna temperaturloggor som vi kan skicka till hyresgästen.

Hem & Hyra har försökt nå representanter för Wonna I de Jong fastigheter.

Fakta: Wonna I de Jong Fastigheter

Wonna I de Jong Fastigheter är ett familjeägt företag, som drivs av miljardären Wonna I de Jong Schaefer, hennes son Alexander Östling och hennes sonhustru Noriko Östling.

Företaget äger runt 1250 lägenheter i Stockholm och Malmköping. I februari rapporterade Fastighetstidningen att bolaget köper ytterligare 18 Stockholmsfastigheter för en halv miljard kronor.

Läs också Knuffade och skrek åt sina grannar – kvinna blir uppsagd för andra gången av Uppsalahem Bombmannen fick komma tillbaka - nu rasar grannarna: "Jävligt obehagligt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.