Svårare att göra svarta lägenhetsaffärer
Lägenhetsregistret var tänkt att bli ett verktyg för att få bättre kontroll över fastigheter och används även av olika myndigheter. Men det har visat sig att registret även blivit användbart för personer som håller på med svarta lägenhetsaffärer. I flera fall har den utgjort själva förutsättningen för att ett bluffbyte ska vara möjligt. Med en enkel ansökan om ändring på sin fastighet har lägenheter som inte ens existerat lagts till. De lägenheterna har sedan personer folkbokfört sig på och därefter använt till att byta åt sig lägenheter på exklusiva adresser framförallt i och runt Stockholm.
Hem & Hyra uppmärksammade ett fall i Nacka där onormalt många personer folkbokfört sig under kort tid. Fastigheten var dessutom en villa och ägaren har aldrig redovisat några inkomster från uthyrning. Vid ett flertal tillfällen i hyresnämnden och hovrätten har det därefter konstaterats att det i själva verket inte finns några lägenheter i villan. Det bekräftades slutgiltigt av att fastighetsägaren själv skrev ett brev till lantmäterienheten och ville ta bort uppgifterna om lägenheter i huset. Enligt henne har det aldrig funnits några lägenheter att hyra i huset och hon var irriterad på all post till okända personer som kom till hennes hus. Varför hon en gång registrerat lägenheter och hur omständigheterna i övrigt låg till ville hon inte svara på i samtal med Hem & Hyra.
Hem & Hyra ifrågasatte den märkliga ansökningen med påföljande avansökning och det fick Nacka kommun att reagera. En extern revision beställdes och den pekade på ett antal möjliga felkällor. Hittills har det till exempel inte funnits någon kontroll av lägenheterna i registret. Kommunerna har haft ansvaret att ta in information från fastighetsägarna men den har sedan gått in i registret utan närmare granskning.
En sådan granskning införas nu i vår. Vid varje nyanmälan av lägenheter görs en direkt kontroll mot bygglovet. Och varje gång en ändring rapporteras i ett lägenhetsbestånd kommer det kontrolleras om det finns ett motsvarande bygglov.
– Har de inte det så uppmanar vi dem att söka, säger Kristina Edoff på lantmäterienheten i Nacka.
Det införs även en e-tjänst för att göra en ändring vilket kommer att kräva ett bankID av den som anmäler. Tidigare har inrapportering skett via pappersdokument. I det tidigare nämnda fallet var det oklart om det verkligen var samma person som gjort både anmälan och avanmälan.
– Juristerna tittar även på om det finns möjlighet att dela ut viten och i så fall vilka belopp. Men det har inte kommit så långt att de vet det än, säger Kristina Edoff.
Flera andra kommuner har visat intresse för arbetet och kommer införa samma rutiner, däribland Stockholm stad. Där finns det flera fastigheter som kan vara aktuella att titta närmare på som figurerat i olika rättsfall. Julia Björklund, enhetschef på Stadsbyggnadskontoret, har tidigare sagt att de ska titta närmare på vissa fastigheter men att det ska ske när alla rutiner är på plats. Än har det inte skett.