Trafiken oroar hyresgäster i Visby
För några år sedan skadades Eva-Lena Ömans barnbarn lindrigt när han blev påkörd på Gråbo väg i Visby. Då hade den lokala Hyresgästföreningen redan kämpat i tio år för att försöka få Gotlands kommun, som sedan årsskiftet heter Region Gotland, att bygga farthinder.
– Man får bara köra 30 kilometer i timmen genom området, men många håller inte det. Många barn korsar Gråbo väg på väg till och från skolan och eftersom det är skymd sikt på en del ställen är det inte säkert att bilisterna ser dem, säger Eva-Lena Öman.
Enligt henne fungerar gatan som genomfartsled mellan Allégatan och Stenkumla väg och därför är trafiken tät, åtminstone vissa tider på dygnet.
Den lokala Hyresgästföreningen, där Eva-Lena Öman är ordförande, har flera gånger kontaktat kommunen i ärendet och presenterat egna förslag till lösningar. Vägbulor, hinder som tvingar bilisterna att köra slalom eller att stänga av gatan i ena änden är några idéer.
– De verkar förstå problemet, men det händer ingenting, säger Eva-Lena Öman.
Lennart Klintbom är kommunens trafikingenjör. Han konstaterar att en del åtgärder har genomförts genom årens lopp. Bland annat har man anlagt trottoarer på båda sidor om Gråbo väg längs en sträcka som många skolbarn går. I och med det har vägen blivit smalare.
– Men det finns en bit där det ligger parkeringsplatser i direkt anslutning till vägen. Där är vägen bred och inbjuder till fortkörning. Samtidigt är det komplicerat att göra några åtgärder just där på grund av parkeringsplatserna, säger Lennart Klintbom.
Att ta bort parkeringsplatserna ser han inte som något alternativ.
– Det tror jag inte att de som bor där är så sugna på. De måste kunna göra av sina bilar någonstans.
Förslaget att stänga av gatan för genomfartstrafik är möjlig i teorin, men Lennart Klintbom är tveksam till om det påverkar hastigheterna särskilt mycket.
– Vi skulle kunna sätta upp en skylt som förbjuder genomfart, men det brukar tyvärr vara tandlöst. Polisen har inte möjlighet att hålla koll på om folk följer det.
– Vi har helt enkelt inte kommit på någon bra lösning på problemet ännu. Men vi fortsätter att titta på det, säger Lennart Klintbom.