Tvingas betala tillbaka bostadstillägg efter ny dom
Det började i januari 2010. En kvinna i Stockholm reagerade på att hennes bostadstillägg inte hade sjunkit fastän hon hade anmält att kostnaderna hade sjunkit.
– Jag misstänkte att jag fick för mycket, så jag ringde och frågade om de hade fått in mina uppgifter. Då sa de att de skulle ta tag i det, men ingenting hände. Två gånger ringde jag försäkringskassan om det, berättar hon.
Först efter 105 dagar kom försäkringskassans beslut om lägre bostadstillägg. Då krävdes kvinnan på 3 240 kronor. Hon överklagade beslutet.
– Det var en principsak. Det tog alldeles för lång tid från att jag skickade in mina uppgifter tills beslutet kom. Man är helt oskyddad. Jag vill inte få pengar som inte är mina, men det är inte lätt att själv räkna ut hur bostadstillägget påverkas.
Förvaltningsrätten i Stockholm gav henne rätt. Kvinnan hade gjort vad hon kunnat för att det skulle bli rätt och det var inte skäligt att kräva pengar tillbaka, enligt domen.
Men försäkringskassan överklagade detta till kammarrätten i Stockholm, som nu har ändrade domen. Kvinnan borde ha insett att hon fick ett för högt belopp och det fanns inga särskilda skäl för att inte kräva en återbetalning, enligt kammarrättens dom.
Carina Arnesson, verksamhetsutvecklare på försäkringskassan, beklagar det som har hänt.
– Det är naturligtvis olyckligt att det tog så lång tid innan hon fick rätt bostadstillägg. Vi hade besvärligt med handläggningstiderna just den perioden, men det har vi kommit till rätta med nu.
Samtidigt måste man inse att bostadstillägget borde bli lägre när man får lägre boendekostnader – och att de pengarna kommer att behöva betalas tillbaka, påpekar hon.
– Vad man kan göra är att kontakta oss och be att få en beräkning per telefon, säger Carina Arnesson.