Tvist om vattenskada slutade hos kronofogden
Turerna är många i historien om vattenskadan i Ingemar Wendels badrum i Norsborg. Det började med att en vattenskada upptäcktes i lägenheten under Ingemar Wendels år 2017 och det konstaterades att vattnet kom från en läckande golvbrunn i Ingemar Wendels i badrum. Det slutade med att Din Bostad i Botkyrka ville renovera Ingemar Wendels badrum och bad honom godkänna en standardhöjning och hyreshöjning.
– Men jag sa nej eftersom jag inte har orsakat det här och jag har betalat hyra i 20 år. Jag tycker underhåll ska ingå i hyran. Då valde de att inte åtgärda skadan och jag hörde ingenting från dem förrän i somras, säger han.
I juni 2018 fick Ingemar Wendel ett brev från en jurist som meddelade att han måste låta bostadsbolaget komma in i lägenheten och åtgärda skadan.
– Jag ringde upp och sa att de gärna får åtgärda skadan men jag vill inte vill betala för det, säger han.
Dagen efter kommer ett brev från Kronofogden där de beslutat att han måste låta bolaget komma in. I brevet stod det att värden, trots flera försök sedan maj 2018, inte hade fått tillträde till Ingemar Wendels lägenhet för att åtgärda skadan och nu hade ansökt om hjälp av Kronofogden, så kallad särskild handräckning. Han skulle också betala 600 kronor till myndigheten.
– Värden säger att jag inte låtit dem komma in men det stämmer inte, de har varit här flera gånger. Enda gången jag sagt nej var när de mejlade dan före och ville komma in nästa dag, det passade inte, säger han.
Det hela slutade med att Ingemar Wendel ringer Erik Veide, förvaltare på Din Bostad i Botkyrka och kom överens om att hantverkarna skulle komma och inspektera skadan den fjärde juli. Den 26 juli åtgärdas skadan, det räcker att täta runt golvbrunnen.
– Det stämde inte att de behövde renovera hela badrummet och höja standarden.
Men Kronofogdens beslut om att komma in i lägenheten den 30 juli kvarstår.
– Trots att felets åtgärdats så drog inte värden tillbaka ansökan om handräckning till Kronofogden, jag förstår inte varför de ska in i lägenheten fyra dagar efter att skadan åtgärdats.
Han kontaktade Hyresgästföreningen som hjälpte till att stoppa Kronofogdens beslut att komma in i lägenheten den 30 juli. Hyresgästföreningen hjälpte också till att överklaga Kronofogdens beslut om särskild handräckning. Parallellt gjorde Ingemar Wendel en JO-anmälan av Kronofogdens agerande. Han menar att Kronofogden har gjort fel när de sagt ja till handräckning trots att skadan redan är åtgärdad.
– Eftersom skadan inte vara av akut karaktär borde Kronofogden avslagit ansökan om handräckning från första början, säger han.
Han är besviken på både Kronofogden och sin hyresvärd.
– Jag har varit hyresgäst i 23 år och det är som att man spottar mig i ansiktet. Jag känner mig trakasserad, säger han.
Ilhan Demirkiran, områdesansvarig bostad Stockholm, på Din Bostad, håller fast vid att bolaget inte fått komma in i lägenheten trots flera försök och därför var tvungna att anlita Kronofogden för att få hjälp.
– Hade hyresgästen varit hjälpsam och låtit oss komma in hade vi aldrig behövt kontakta jurister och Kronofogden, det är inget vi vill och är både dyrt och tidskrävande.
Han säger att ni varit inne och åtgärdat skadan men ändå inte dragit tillbaka ärenden från Kronofogden, varför?
– Han verkar tro att ärendet är avslutat men det är det inte. Vi har stoppat fukten tillfälligt men ska göra nya fuktmätningar och troligen så måste vi göra en helrenovering av hans badrum. Om vi drar tillbaka ärendet så måste vi göra om samma process igen om han inte släpper in oss.
Han säger att han har släppt in er förutom vid ett tillfälle då det inte fungerade och att ni gärna får renovera men han säger nej till en höjning. Varför måste hyran höjas?
– Hade vi kommit in hade vi inte anlitat Kronofogden. Sedan höjer vi inte hyran för att åtgärda skadan utan för att standarden höjs. Det blir en högre standard än när huset byggdes 1970.