HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Bostaden chockhöjer parkeringshyrorna: ”Jag måste nog sälja bilen”

Umeå Bostaden i Umeå har bestämt sig för att höja hyran för parkeringsplatser kraftigt. Många hyresgäster får fördubblad hyra och är rädda att inte ha råd med sin plats. Bostaden försvarar beslutet och hoppas att fler ska cykla eller ta bussen.
Foto: Göran Lindh/privat
Kerstin Granberg Lundgren hyr parkeringsplats av Bostaden och nu fördubblas parkeringshyran.

I dagarna fick de som hyr parkeringsplats av kommunala bostadsbolaget Bostaden i Umeå hem ett nytt hyreskontrakt. Många satte kaffet i halsen när det stod klart att parkeringshyran kommer att dubbelt så hög, i vissa fall ännu mer. Göran Forsman har två parkeringsplatser under ett skärmtak, en för vardagsbilen och en för sommarbilen.
– Jag har en jänkare som jag i stort sett bara kör på sommaren. Hittills har jag betalat 600 kronor i månaden för båda platserna. Med höjningen blir det 600 kronor i månaden per plats. En fördubbling för oss som bor här, säger Göran Forsman som bor på Ålidhöjd strax utanför centrum.
– Jag vet inte hur jag ska göra, det är ju ingen liten höjning. Men jag måste nog sälja jänkaren och det svider.

Bostadens parkeringshyror har tidigare varit vitt skilda utan någon hänsyn till var parkeringen finns geografiskt och vilken typ av p-plats det handlade om. Bolaget har nu delat in sina drygt 8 000 platser i tre zoner och samtidigt höjt priset kraftigt. Mer än en fördubbling i centrala Umeå, en fördubbling i ytterdelarna av stan och nästan en fördubbling i samhällen utanför stan. Till exempel kostade en central plats i kallgarage tidigare 320 kronor i månaden, efter höjningen 850 kronor i månaden.

Läs också"Marknaden styr" – därför kan din parkering kosta skjortan

Ledningen anger framför allt tre skäl till höjningen av parkeringshyran. P-platserna ska bära sin egen kostnad, hyran anpassas till samma nivå som andra värdar har och det är ett sätt att på sikt minska bilkörandet i Umeå. Men alla kan inte vara utan sin bil.
– Jag behöver ha bil i några år till, det finns inget alternativ. Det är tufft för mig som pensionär att ta en ökad kostnad, säger Kerstin Granberg Lundgren som bor i samma område som Göran Forsman.
– Idag betalar jag 220 kronor i månaden för min parkeringsplats. Den kommer stiga till 450 kronor i månaden och det är mycket pengar för mig.

Parkeringsplatser ingår inte i hyreslagen och förhandlas därför inte av Hyresgästföreningen. Det borde bli en ändring på det säger både Göran Forsman och Kerstin Granberg Lundgren, eftersom värden kan sätta vilken hyra den vill.
– Vi kan inget göra för att slippa höjningen, Bostaden gör som de vill. Det är klart att man känner sig uppgiven, säger Kerstin Granberg Lundgren.
– Vi har inget alternativ än att acceptera. Det här blir tufft när nu allt annat också blivit dyrare.

Bostadens nya parkeringshyror bygger på en zonindelning. Zon 1, dyrast, är de centrala delarna av Umeå, zon 2 yttre delarna av staden och zon 3, billigast, mindre orter utanför stadsgränsen.

Bostaden försvarar den kraftiga höjningen och säger att hyran inte höjts på 15 år. Efter en utredning, där bland annat jämförelser gjorts med andra kommuner och andra aktörer har beslut fattats om chockhöjningen.

Varför höjer ni parkeringshyrorna?
– Parkeringsplatser med olika förutsättningar ska ha olika priser. Priset ska vara satt utifrån parkeringsplatsens kvalitét. En garageplats ska vara dyrare än en markparkering. Extratjänster som motorvärmare eller elbilsladdning påverkar priset. I centrala lägen där platsen är efterfrågad och det finns fler alternativ till egen bil ska priset vara högre än i mer externa lägen, säger Anders Hugosson, marknadschef på Bostaden.
– Det är priser som är anpassade till övriga aktörer på orten. Bostadens parkeringsplatser ska vara prissatta enligt en modell som harmoniserar med de andra. Dessutom, vilket är viktigt, parkeringarna ska bära sina egna kostnader för drift och underhåll.

Anders Hugosson, marknadschef på Bostaden i Umeå.

Hur stor variation på p-hyrorna har det varit?
– Vi har ett stort bestånd av parkeringar där vi inte tidigare haft en övergripande prismodell. Det har skiljt sig från område till område något vi nu försöker att åtgärda med en modell som tar hänsyn till vilken egenskap och vilket läge parkeringsplatsen har.

Varför blir det en sådan kraftig höjning för många?
– Parkeringsplatser med olika kvalitéer ska ha olika priser och läget ska spela roll. Fram tills nu har det inte spelat någon roll om du parkerat i centrala stan eller i ytterområden. Detta gör att de centrala delarna nu får en större ökning än vad ytterområdena får.

Läs ocksåAlla betalar – även du som aldrig parkerar

Är det rimligt med en fördubblad hyra eller ännu mer?
– Den nya prismodellen innebär att parkeringsplatserna nu ska bära sina kostnader för drift och underhåll. Priserna blir marknadsmässiga och anpassas till ortens övriga aktörer.

Vi har pratat med hyresgäster som oroas över att inte ha råd med parkering efter en fördubblad hyra. Vad säger ni till dem?
– Vi respekterar deras oro och det är också anledningen till att vi ger ett års tidsfrist för att förbereda sig och eventuellt ställa om. Kanske kan omställningen bestå i att man kan byta en garageplats till en parkering utomhus och på så sätt spara pengar. Varför inte cykla eller ta bussen till exempel?

Flera äldre hyresgäster behöver sin bil och till exempel cykla är inget alternativ. Samtidigt har det mesta i samhället blivit dyrare. Är det rätt att höja hyran med det i åtanke?
– Vi hoppas givetvis att de hyresgäster som har behov av sin bil kan hitta möjligheter att lösa det. När vi säger att vi vill inspirera och motivera till hållbarhet handlar det inte om att tvinga någon att inte använda bilen.

Läs ocksåAnn-Christin tog strid mot p-hyra

Vad gör ni för att underlätta för hyresgäster som får problem i och med hyreshöjningen?
– Vi hoppas att locka till hållbara lösningar och delar av de ökade intäkterna från kommande prishöjning ska finansiera olika typer av mer miljövänliga lösningar, som cykel- och bilpooler.

Hyresgästföreningens regionchef i Norrland, Maria Stenberg.

Hyresgästföreningen region Norrlands chef, Maria Stenberg, är kritisk. Hon säger att hyresgästerna kommer i kläm.
– Hyresgästerna drabbas på samma sätt som alla andra av höjda kostnader på grund av inflationen, inte minst elkostnad och livsmedel, säger hon.
– Att lägga ytterligare ekonomisk last på hyresgästerna, som Bostaden gör, känns helt tondövt.

Fakta: Så här mycket kommer p-platserna hos Bostaden kosta

Bilplats utan el: zon 1: 450 kr, zon 2: 350 kr, zon 3: 250 kr

Motorvärmarplats: zon 1: 550 kr zon 2: 450 kr zon 3: 350 kr

Motorvärmarplats med skärmtak: zon 1: 700 kr zon 2: 600 kr zon 3: 500 kr

Laddbox motorv med skärmtak: zon 1: 950 kr zon 2: 850 kr zon 3: 750 kr

Garage, kallt med motorvärmare: zon 1: 850 kr zon 2: 750 kr zon 3: 650 kr

Garage, kallt med laddbox: zon 1: 1100 kr zon 2: 1000 kr zon 3: 900 kr

Garage, varmt: zon 1: 1050 kr zon 2: 950 kr zon 3: 850 kr

Garage, varmt med laddbox: zon 1: 1400 kr zon 2: 1300 kr zon 3: 1200 kr

Garage, eget/singel: zon 1: 1110 kr zon 2: 1000 kr zon 3: 900 kr

Garage, eget/singel med laddbox: zon 1: 1450 kr zon 2: 1350 kr zon 3: 1250 kr

Källa: Bostaden

Fakta: Det här gäller för Bostadens höjning av parkeringshyrorna
  • Om du idag hyr en parkering av Bostaden kommer ett erbjudande att skriva under ett nytt hyresavtal för samma parkeringsplats.
  • Om du inte vill fortsätta att hyra parkeringsplatsen är det viktigt att säga upp platsen senast den 31 december.

    När börjar de nya priserna att gälla?

  • För nuvarande hyresgäster gäller de nya hyrorna att gälla 1/1 2024.
  • För nya hyresgäster gäller den nya hyran direkt.

Källa: Bostaden

Läs också Bosse Bildoktorn rasar efter Hem & Hyras granskning: ”Rena ockerhyror på p-platser” Högre hyror och skenande räntor – då vill fler byta lägenhet: "Kan inte bo kvar"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.