Få klagomål när Hyresgästföreningen besökte Västra Lundby
Vad tycker du om ditt boende? Det var frågan som Hyresgästföreningen i Mjölby ville ha svar på. Några svar fick föreningen också.
– Det är väl ett tiotal som har stannat till och pratat hittills, berättar Peter Gustavsson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, när det återstår ungefär en timme av besöket i Västra Lundby.
De klagomål som hyresgäster ändå passade på att framföra handlade bland annat om en katt som stör nattetid i en grannlägenhet och om att lekplatsen borde rustas upp och byggas ut.
Peter Gustavsson konstaterar att han får rätt så få samtal generellt från hyresgäster i Mjölby och att det kan tyda på att de flesta trivs.
– Det kanske är därför som det inte är så många som kommer och pratar med oss.
Syftet med att en delegation från Hyresgästföreningen tillbringar några timmar i ett bostadsområde på det här sättet är att samla in hyresgästernas åsikter.
– De får fylla i en enkät. När vi har sammanställt den vet vi vilka frågor vi ska ta upp med hyresvärden, i det här fallet Bostadsbolaget, säger Kristina Selvin, ordförande för Hyresgästföreningen i Mjölby.