HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hålet kvar i Petras tak – fyra månader efter vattenskadan

Dalarna Petra Karlsson tittar upp mot kökstaket. Efter fyra månader är den stora vattenskadan fortfarande inte åtgärdad. Och kvar i det fula hålet i taket står byggfläkten som kunde ha orsakat en livsfarlig brand.

Den tar aldrig slut – historien om hyreshusen som ägs av Blötbergets Fastigheter AB och som ligger i byn Blötberget utanför Ludvika. 2010 tog en ny ägare över och efter det har bristerna radats upp. Bland annat har det varit problem med värme och varmvatten i många år. I höstas var exempelvis en småbarnsfamilj utan varmvatten i minst tre veckor.

– Det är så mycket som inte fungerar här, säger grannarna Lena Isaksson och Petra Karlsson.

Läs ocksåMånga krav på värd i Blötberget
Lena Isaksson och Bror-Åke Johansson är trötta på att en hyresvärd som inte svarar i telefon och som inte bryr sig.
Lena Isaksson och Bror-Åke Johansson är trötta på att en hyresvärd som inte svarar i telefon och som inte bryr sig.

Ingen utebelysning, att ägaren aldrig svarar när de ringer, att de boende får klippa gräset själva är några exempel de räknar upp tillsammans med Bror-Åke Johansson, Hyresgästföreningens ombud i området.

Men värst är kanske det fula, uppsågade hålet i Petras fläckiga kökstak. I det trånga utrymmet ovanför innertaket stod en byggfläkt och gick dag och natt i en veckas tid i september, ditplacerad av en man ägaren anlitat. Tanken var att torka upp efter den stora vattenskadan i kökstaket – resultatet av ett misslyckat byte av kökskranen i våningen ovanför, hemma hos Lena.

– Till slut drog jag ur sladden till fläkten. Det luktade fruktansvärt plus att jag tänkte på brandrisken, säger Petra.

Läs också"Tvångsförvaltning är den sista utvägen att ta till"

Det finns en påtaglig risk för att en brand ska uppstå om en byggfläkt är igång i ett så litet utrymme, konstaterade räddningstjänsten senare.

Vattenskadan skedde i september i fjol och enligt uppgift från Ludvika kommun har ägaren fått pengar av sitt försäkringsbolag för skadan.

– Men inte har han använt de pengarna för att fixa taket, säger Petra och tittar mot hålet där byggfläkten fortfarande står kvar.

Läs ocksåDrar tillbaka ansökan om tvångsförvaltning
Trots alla problem trivs grannarna Lena Isaksson och Petra Karlsson ändå ganska bra. Stämningen bland de boende är bra och det är lugnt och skönt i området.

Hemma hos Lena är två element trasiga och toalettens vattencistern saknar lock.

– Och den nya kökskranen är så lös att det går att vicka på den fram och tillbaka, berättar hon med ett snett leende.

För Hyresgästföreningen har husen i Blötberget varit ett ständigt återkommande bekymmer. När organisationen 2017 listade Sveriges värsta värdar fanns Blötbergets Fastigheter med för tredje gången i rad. Sedan december 2011 har hyresnämnden i Västerås haft 68 ärenden som rör bolaget.

I december i fjol gick Bo Fremén, lokal ordförande i Hyresgästföreningen, runt i området tillsammans med miljö- och hälsoskyddsinspektör Charlotte Olsson på Ludvika kommun. Besöket inkluderade även ett av de fem närliggande husen som numera ägs av bolaget Hilldex.

Även dessa fem fastigheter är i mycket dåligt skick och totalt rör det sig om 64 lägenheter – många tomma – fördelade på 14 hus.

– Bland annat var det dålig värme i rummen, som värst var det kring 16–18 grader, och i vissa lägenheter översteg varmvattentemperaturen inte 37 grader, säger Bo.

Bror-Åke Johansson och Bo Fremén från Hyresgästföreningen har engagerat sig mycket i situationen i Blötberget. På bilden står de ute i området och diskuterar
Bror-Åke Johansson och Bo Fremén från Hyresgästföreningen har engagerat sig mycket i situationen i Blötberget.

Tidigare, i oktober förra året, hade Charlotte Olsson varit i området för att tillsammans med räddningstjänsten och andra kommunrepresentanter inspektera de två bostadsbolagens fastigheter. Förutom vattenskadan i Petras tak noterades en rad andra brister: Trapphus var smutsiga, det var skräp i källarutrymmena, det fanns läckor i en avloppsstam, värme och varmvatten fungerade inte i flera lägenheter.

Men det har inte alltid varit så illa. Den förre ägaren skötte om husen och var omtyckt av hyresgästerna. Det säger Bror-Åke Johansson som bott här i snart 40 år och 80-åriga Vita Pedersen som flyttade hit 1998:

– Jag trivdes jättebra under många år. Det gör jag väl egentligen fortfarande, men sedan vi fick den nya ägaren har det bara gått utför, berättar Vita där hon står med sin rullator.

Elementet vid ytterdörren i hennes lägenhet är trasigt, men bostaden är ändå varm. Värre är det att snöskottningen och halkbekämpningen inte fungerar. Bror-Åke hjälper Vita att skotta rent framför yttertrappan så att hon kan komma ut på gångstigen – som den här dagen faktiskt är plogad.

80-åriga Vita Pedersen har problem med att ta sig fram i området eftersom snöplogning och halkbekämpning inte fungerar. På bilden står hon lutad mot sitt trappräcke.
80-åriga Vita Pedersen har problem med att ta sig fram i området eftersom snöplogning och halkbekämpning inte fungerar.

– Men du ser ju vad som har hänt med mina buskar. När de plogade så var det någon som körde sönder dem, säger Vita och pekar ut mot några plantor som sticker upp ur snön.

Hon fortsätter:

– Jag vet ju inte vem det är som plogar för man får aldrig reda på någonting. Ringer man hyresvärden eller vaktmästaren får man inget svar.

Bror-Åke håller med samtidigt som han konstaterar:

– Om vi inte får hjälp av myndigheterna kommer problemen att fortsätta.

Hem & Hyra har utan framgång sökt de två ägarna för en kommentar.

Läs också De lämnade miljonstaden för Johannelund Klart med åtgärdspaket för "slumområde" i Krylbo

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.