Hem & Hyra går bättre än på fem år
Dagens medieklimat har varit brutalt mot majoriteten av de svenska papperstidningarna. Där går Hem & Hyra mot strömmen, genom att både öka läsarskaran samt stärka ekonomin.
Årsredovisningen för 2012 är ett styrkebesked. Omsättningen ligger på samma nivå som året tidigare och rörelseresultatet har stigit med drygt 300 000 kronor till totalt 975 000 kronor.
Resultatet är det mest lovande på fem år. Detta trots en vikande annonsmarknad och ett högre pris på papper.
Hem & Hyras chefredaktör och vd Susanna Skarrie berättar att man arbetat stenhårt på att få fram kostnadseffektiva avtal och få ett helhetsgrepp om hela tidningsproduktionen, och därmed sparat många slantar.
– Vi är försiktiga med våra medlemmars pengar, helt enkelt. Nya avtal för tryckeri, transporter samt distribution håller kostnaderna nere. Men nu finns absolut inget kvar att banta på.
Annonsintäkterna må ha varit skakiga, men har inte rasat på samma sätt som för andra tidningar, fortsätter hon.
– Utmaningen för framtiden är att hålla Hyresgästföreningens regioner motiverade att fortsätta betala för tidningen. Något jag vet att vi gör. Den senaste undersökningen visar att medlemmarna är väldigt nöjda.
Även Barbro Engman, förbundsordförande för Hyresgästföreningen och styrelseordförande i Hem & Hyra, lovordar de senaste årens arbete.
– Hem & Hyra har varit lite av en solskenshistoria. Läsningen ökar och tidningen har blivit mer och mer uppmärksammad i övrig media, men samtidigt har inte kostnaderna höjts. Det är en bedrift.
På vilket sätt speglar Hyresgästföreningens ökade medlemstal Hem & Hyras ekonomi?
– Det är ju klart att ju fler medlemmar föreningen har desto bättre blir ekonomin. Det speglas såklart i överskottet.
Hur ser du på Hem & Hyras framtid?
– I stort ser det ganska dåligt ut för papperstidningar, men där är Hem & Hyra ett undantag. Tidningen löper inte samma risker eftersom den har en mer trogen läsarkrets. Det finns ju inga andra boendetidningar som skriver om samma saker som Hem & Hyra. Och såklart är det bra att vara stadd i kassan när annonsmarknaden viker.
Rörelseresultat:
2012: 975 000 kronor
2011: 651 000 kronor
Efter finansiella poster:
2012: 1 003 000 kronor
2011: 716 000 kronor
Nettoresultat:
2012: 1 003 000 kronor
2011: 687 000 kronor
Källa: Hem & Hyra