Annons

Hyresbostäder kräver familj på 230 000

Norrköping Först nio månader efter flytten skickade Hyresbostäder en räkning till den tidigare hyresgästen. Nu krävs barnfamiljen i Norrköping på över 230 000 kronor.
Foto: Jakob Kindesjö
Hyresbostäders krav på familjen i Norrköping.

Det var förra året som Anna och hennes familj lyckades byta till sig en större hyreslägenhet. I oktober gick flytten från en trea till en fyra i centrala Norrköping. Nio månader senare, i mitten av juni i år, kom plötsligt ett brev från Hyresbostäder. Där krävs Anna och hennes man på 231 998 kronor för återställning av deras gamla lägenhet.

I ett flera sidor långt fakturaunderlag anges kostnader för exempelvis eluttag, trösklar, dörrar, kök och kakel samt över 200 timmar med inhyrda byggarbetare. Men för familjen är det oklart vad det är för skador som uppstått. Räkningen kom helt utan förvarning, berättar Anna.

Läs ocksåHyrorna i Norrköping höjs med 4,78 procent: "Vi är lagom missnöjda"Anita Andersson Landegren är hyresgäst hos Hyresbostäder i Norrköping.

– Jag vet inte vad det rör sig om. Allt fungerade när vi flyttade ut.

Enligt familjen fanns det vissa brister i lägenheten, såsom en lös skyddsplåt på badkaret och en trasig innerdörr, men inga stora skador. Deras barn hade gjort märken i några väggar och innan flytten ordnade de med ommålning.

– De gjorde en besiktning och de sa inget om att vi skulle åtgärda något. Vi har inte hört ett ljud sedan oktober, förklarar Anna.

Annons
Läs ocksåMånga lediga lägenheter – men fortsatt höga hyror: ”Det finns bara för de rika”Skylt med öppen visning och bostadsökande.

Något besiktningsprotokoll har de inte sett. Familjen har nu bestridit räkningen.

– Jag vet inte hur vi ska kunna betala. Jag sover inte längre på nätterna.

Men kommunägda Hyresbostäder håller inte med om familjens beskrivning av ärendet.

Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

– Det har skett en besiktning med hyresgästen före utflyttning om vad som har varit onormalt slitage. Vi har förmedlat vår ståndpunkt tydligt. Vill hyresgästen inte själv återställa lägenheten till godtagbart skick så debiterar vi kostnaden för det, säger Jonathan Karlsson, jurist på Hyresbostäder.

Enligt familjen har de bara fått en faktura och ingen information.
– Det får stå för dem, den här informationen har framförts.

Annons

Hur då? Det finns inga andra brev till familjen i ert diarium.
– Det känner jag inte till, men det kan ha skett muntligt.

Vad kommer att ske nu?
– Vi för en dialog med hyresgästen innan vi går vidare.

Fotnot: Familjen önskar vara anonym och Anna heter egentligen något annat.

Fakta: Onormalt slitage

Enligt hyreslagen svarar hyresvärden för normalt slitage. Som normalt slitage räknas nötning på ”ytskiktet”, som tapeter och golv.
Hyresgästen är ålagd en vårdplikt, 12 kap 24 § 1 st hyreslagen.
Hyresgästen kan krävas på ersättning för onormalt slitage och kostnader som uppkommer för att återställa lägenheten i uthyrbart skick.
Hyresgästen kan krävas på ersättning upp till två år efter utflyttning.

Källa: Hyresgästföreningen och lawline.se

Läs också Norrköpingshyror höjs med 5,3 procent: "Inget att bli lycklig över" Anitas värd vill höja hyran med 11 procent: ”Helt orimligt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.