Hyresgäst blev lurad i bostadskön – så svarar Bostadsförmedlingen: ”Vi beklagar”
I Stockholm är trycket stort på hyresrätter som har en låg hyra. I september i år låg den genomsnittliga kötiden för lägenheter förmedlade via Bostadsförmedlingen på nästan nio år. Men även om du står längst fram i kön och uppfyller hyresvärdens krav är det inte säkert att du får lägenheten. Värdarna har alltid möjlighet att plocka bort den från kön – även om en ny hyresgäst redan tackat ja.
Den 34-åriga småbarnsmamman Vicky Saéz råkade ut för precis detta. Med nio års kötid stod hon längst fram och blev erbjuden ett förstahandskontrakt i Jakobsberg. Sedan blev hon petad när en anställd hos förvaltaren Newsec drog tillbaka lägenheten. Argumentet var att det fanns felaktiga uppgifter i annonsen. Hem & Hyras granskning av chattar mellan misstänkta svarthandlare har visat att lägenheten i stället blev förmedlad utanför kön till en annan person.
Läs mer: Nätverk misstänks sälja hyreskontrakt – hemlig chatt avslöjar hur de lurar systemet
”Olyckligt om en kund känner sig felaktigt behandlad”
Bostadsförmedlingen i Stockholm har tagit del av vår granskning av vad som hände med lägenheten som Vicky Saéz skulle få. Marika Klerby-Nordström är chef för marknad- och kommunikation på Bostadsförmedlingen.
Vicky som skulle få lägenheten, en småbarnsmamma, tvingades bland annat hyra en dyr sommarstuga åt sin familj för att lösa situationen. Hur ser du på det?
– Vi kommenterar inte enskilda fall. Det är olyckligt att det gått till så men det var inget vi visste då. Det är ju inte tänkt att det ska fungera på det sättet. Med det sagt står det dock varje fastighetsägare fritt att själv råda över sitt bestånd fram tills kontrakt är skrivet.
Vad tänker du om att en hyresgäst i er bostadskö inte fick sin utlovade lägenhet och sedan drabbades på det här sättet?
– Det är alltid olyckligt om en kund känner sig felaktigt behandlad.
Vicky tappade förtroendet för Bostadsförmedlingen efter att ha råkat ut för detta. Vad tänker du om det?
– Vi beklagar det.
Hyresvärdar har rätt att dra tillbaka lägenheter
Marika Klerby-Nordström förklarar hur Bostadsförmedlingen Stockholms kö fungerar. Enligt reglerna har värdar alltid rätt att ta tillbaka lämnade lägenheter fram tills att kontraktet är underskrivet.
Kan ni stoppa dem från att ta tillbaka lägenheter?
– Nej, inte före kontraktsskrivning. Hyresvärden har stort självbestämmande över sina egna lägenheter. Det gäller till exempel godkännandevillkor men även möjlighet att återta en bostad. En av principerna i relationen till de privata fastighetsägarna är frivillighet. Privata fastighetsägare är inte tvungna att lämna lägenheter till bostadsförmedlingen, utan kan välja att själva sköta sin förmedling eller låta någon annan aktör göra det. Vi har i uppdrag från kommunfullmäktige att samla så många lediga bostäder som möjligt hos Bostadsförmedlingen. Detta för att underlätta för stockholmarna att hitta en bostad.
Vad har ni för policy angående kompensation till bostadsökande som drabbas av missförhållanden i er kö?
– Vi vill naturligtvis att ingen ska känna att de är drabbade av missförhållanden och upptäcker vi sådana så åtgärdar vi dem. Men att värdar återtar en bostad är enligt vårt regelverk inget missförhållande och därmed inte ett skäl för kompensation. Dock utgår vi från att fastighetsägarna endast använder den möjligheten när det finns särskilda skäl och vi ser gärna, för allas bästa, att det sker så tidigt som möjligt i processen. Angående frågan om kompensation så kan ersättningslägenhet utgå i de fall vi begår misstag i handläggningen.
Bostadsförmedlingen följer inte upp avregistrering på plats
Bostadssökande betalar pengar för att stå i er kö. Hur kan de vara säkra på att få något tillbaka och en rättvis behandling när systemet fungerar så här?
– Vi förmedlar 20 000 bostäder per år och jobbar kontinuerligt med att knyta till oss fler fastighetsägare. Allt för att så många som möjligt av de registrerade i bostadskön ska få ut något av sin köavgift.
Hur ofta händer det att lägenheter återtas från kön när det finns en person som tackat ja?
– Vi har inte statistik på i vilket skede av kundens process som lägenheten återtas.
Gör ni någon kontroll om det som framförts stämmer?
– Att undersöka avregistreringar av lägenheter ingår i bolagets internkontroll. Men vi har ingen praktisk möjligt att på plats följa upp angivna skäl till avregistreringar. Jag tror att de flesta anger korrekta skäl till avregistreringar, men vi vet ju inte säkert.
Hur stor kontroll har ni på bostadskön när värdarna styr så pass mycket av processen?
– Vi råder över vår förmedlingsprocess men vi tror också att fastighetsägare behöver få råda över sina egna bostäder. Det gynnar inlämningen av bostäder till Bostadsförmedlingen och återtagande utgör en liten andel av alla som lämnas in till oss.
Tycker du att ni bör ändra era rutiner utifrån att det kan gå till så här?
– Det får vi se över internt men jag har svårt att se vad det ska vara med tanke på att det är värdarnas lägenheter och att det är frivilligt att lämna till oss.
Newsec uttalar sig inte om ”enskilda fall”
Hem & Hyra har även varit i kontakt med Newsec som avstått från att kommentera vad som hänt med lägenheten som Vicky Saéz skulle ha fått. Förvaltaren har som policy att inte uttala sig om enskilda fall.
”Vi är väl medvetna om vikten av förtroende i bostadsförmedlingen. Därför är våra rutiner utformade för att utomstående inte ska kunna påverka processen. All förmedling sker enligt fastställda regler, via officiella köer och med interna kontroller som vi följer konsekvent. Det är alltid köplats och uppfyllda uthyrningskrav som avgör vem som får en bostad – inget annat”, skriver Newsecs kommunikationschef Elin Edelström i ett mejl.
Vad säger ni till personer som upplever att era lägenheter förmedlas på ett orättvist sätt?
”Vi har full förståelse för att känslor av orättvisa kan uppstå i en så viktig fråga som bostadsförmedling. Just därför är våra rutiner och policys tydliga och transparenta. Alla våra lägenheter förmedlas antingen via bostadsförmedlingen eller via fastighetsägarens egna köer. Vi följer dessa rutiner mycket noggrant. Vår ambition är att alla som söker bostad ska känna sig trygga i att processen är rättvis och likvärdig”.

Varje år lämnar fastighetsägare runt 20 000 lägenheter till Bostadsförmedlingen Stockholm, men vissa dras tillbaka. 2024 skedde det vid 839 tillfällen och motiverades så här:
- 278 drogs tillbaka motiverat med hyresvärden lämnat in den felaktigt eller med felaktig information.
- 188 drogs tillbaka då hyresvärden meddelat att bostaden var i behov av renovering innan uthyrning.
- 301 drogs tillbaka då hyresvärden sett ett eget behov, exempelvis som evakueringsbostad eller för internuthyrning.
- 72 drogs tillbaka motiverat med att befintlig hyresgäst hade ångrat sig och tagit tillbaka sin uppsägning.
Även de regionala bostadsförmedlingarna i Göteborg och Skåne har system som innebär att fastighetsägare kan dra tillbaka lägenheter. Hos Boplats Syd i Malmö finns dock en regel som innebär att personer som hunnit få löfte om kontrakt ska kompenseras med ett nytt erbjudande från samma hyresvärd.
Källa: Bostadsförmedlingen Stockholm, Boplats Syd och Boplats Väst

Polisen utreder uppgifter om omfattande handel med hyreskontrakt i Stockholm kopplat till förvaltaren Newsec och Bostadsförmedlingen. Newsec har polisanmält en före detta anställd som företaget pekat ut som inblandad i 140 olagliga försäljningar. Idag har minst 15 personer varit misstänkta i härvan – det handlar om säljare och pengatvättare men även om hyresgäster som ska ha köpt sina kontrakt.


