Hyresgäst slipper betala för skador – Svenska Bostäder backar efter beslut i ARN
Hem & Hyra har skrivit åtskilliga artiklar om hyresgäster som vid flytt krävs på pengar för att de ska orsakat skador i lägenheter. I vissa fall kan det röra sig om stora summor. Men det kan löna sig att ta strid, visar exemplet med en hyresgäst som bodde hos Svenska Bostäder.
Hyresgästen, som vill vara anonym, berättar att skälet till att hon gick till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att slippa betala en faktura inte handlar så mycket om pengar – Svenska Bostäder krävde 3 679 kronor.
– Det handlade om principen. Jag är oskyldig och kände mig påhoppad. De säger att skadorna är mitt fel men de kan inte bevisa det, säger hyresgästen.
”Förstod ingenting”
Hon berättar att hon flyttade ut tidigare i år och då gjorde Svenska Bostäder en avflyttningsbesiktning av lägenheten.
I februari mejlade bolaget ett besiktningsprotokoll där det stod att det inte var några anmärkningar i lägenheten utöver normalt slitage.
– Men när jag flyttade i maj kom en räkning på 3 679 kronor för skador i lägenheten. Jag förstod ingenting, säger hon.
Hon fick hjälp av Fredrik Mattsson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Stockholm, att bestrida fakturan som hade ökat till 3 874 kronor med påslag för inkassokostnad.
Sedan gick hon till ARN och krävde att få slippa betala.
Inga skador enligt protokollet
Hon skickade in besiktningsprotokollet som visade att det inte fanns några skador i lägenheten.
Men Svenska Bostäder stod fast vid sitt krav. Bolaget skickade också in ett besiktningsprotokoll från besiktningen av hyresgästens lägenhet i februari. Men det skiljde sig från det protokollet som hyresgästen hade fått av bolaget tidigare.
På det nya protokollet står att det är en repa på en dörr, ett litet hål i en annan och en skada på en list i badrummet. Det är för detta bolaget vill ha nästan fyra tusen kronor i ersättning.
Svenska Bostäders jurist skriver att skadorna noterades vid besiktningen 6 februari. Samtidigt har alltså hyresgästen fått ett besiktningsprotokoll efter besiktningen den 6 februari som inte innehöll några skador eller krav på ersättning.
Blev förvånade
Både hyresgästen och Fredrik Mattsson blev förvånade när de fick se protokollet.
– Poängen med ett besiktningsprotokoll försvinner ju om de ändras i efterhand och bevisvärdet är ju inte särskilt högt när ett protokoll ändras så att det gynnar bolaget, säger Fredrik Mattsson.
Frågan vem som orsakat de små skadorna i lägenheten är svår att svara på. Hyresgästen har inget minne av att hon ska ha orsakat dem. Hon säger också att hon inte är så petig och inte har tänkt på dem när hon har bott där.
Frågetecken kring skadorna
Hon lyfter också fram att skadorna kanske fanns i lägenheten när hon flyttade in den 1 oktober 2020.
Till saken hör att Svenska Bostäder gjorde en besiktning av lägenheten 4 juni 2020 innan hyresgästen flyttade in. Enligt det knapphändigt skrivna protokollet fanns det inga anmärkningar och skador i lägenheten vid det tillfället.
Men den dåvarande hyresgästen bodde kvar i lägenheten i fyra månader efter besiktningen fram till den nu aktuella hyresgästen flyttade in 1 oktober 2020.
– Det kan ju vara så att den dåvarande hyresgästen orsakade skadorna under tiden de bodde kvar i lägenheten, säger hon.
Svenska Bostäder backar
Tvisten i ARN slutade slutade nyligen med att Allmänna Reklamationsnämnden gick på hyresgästens linje. De menar att Svenska Bostäder inte har bevisat att skadorna i lägenheten har uppkommit under tiden hyresgästen bodde i lägenheten. Hyresgästen kan därför inte hållas ansvarig för skadorna. De rekommenderar därför bolaget att avstå från att kräva pengar av hyresgästen. Något som värden gjort.
Hyresgästen är lättad över beskedet.
– Det kändes väldigt bra när jag fick rätt mot en så här stor jätte, säger hon.
Fler ärenden i ARN
Fredrik Mattsson berättar att Hyresgästföreningen drev ärendet som ett pilotprojekt, men att de kommer att driva fler ärenden i ARN framöver.
– Ärenden som man kan gå till ARN med är ju fakturaärenden och skadeståndskrav, till exempel om hyresvärden påstår att hyresgästen har orsakat en skada och kräver ersättning, säger han.
Han tycker fördelen med att driva ärenden i ARN är att det bara kostar 150 kronor i ansökningsavgift, att hyresgästen inte behöver ha något juridiskt ombud och att ARN avgör ärendena på de inskickade handlingarna.
Finns risker
Men det finns några saker att tänka på.
– Det viktigaste är att be värden pausa fakturan i väntan på att ARN avgör ärendet, vilket kan ta flera månader. Annars är risken att värden stämmer hyresgästen under tiden processen pågår eller att fakturan går till inkasso om den inte betalas, säger han.
Hem & Hyra har sökt Svenska Bostäder för att be dem förklara varför hyresgästen fått ett besiktningsprotokoll utan anmärkningar samtidigt som bolaget menar att det fanns anmärkningar vid besiktningstillfället som de vill ha ersättning för. Men bolaget vill inte svara på frågor.
”Vi kommenterar inte enskilda ärenden. Vi följer ARN:s rekommendation”, skriver bolagets pressansvarige i ett mejlsvar.
- Som hyresgäst behöver man inte betala för skador som uppstår när man använder lägenheten på ett normalt sätt, så kallat ”normalt slitage”.
- Man får exempelvis sätta upp tavlor. Golv och tapeter ska hålla sin ”normala” livslängd.
- Ibland blir det diskussioner runt vad som är ”normalt slitage”.
- Läs mer här om vad du ska tänka på inför en besiktning.


