Hyresvärd tvingas till femårig åtgärdsplan – juristen: ”Fruktansvärd boendesituation”
Hyresnämnden i Göteborg slår fast att Tangen Fastigheter AB måste ta ett rejält grepp om förvaltningen av sina vanvårdade hus på Karlsgatan och Inge Schiölers Gränd i centrala Strömstad.
Efter ansökan från Hyresgästföreningen har parterna enats om en omfattande åtgärdsplan. Planen, som löper över fem år, är bindande genom ett förvaltningsföreläggande förenat med vite. Det vill säga ett slags böter.
– Beslutet innebär att hyresnämnden slår fast en omfattande åtgärdsplan med tydliga deadlines och att ett vite kan dömas ut om fastighetsägaren inte gör det som krävs, säger Tova Edholm, jurist på Hyresgästföreningen.
Press med nya verktyget förvaltningsföreläggande
Till åtgärderna hör insatser i både lägenheter och gemensamma utrymmen. En viktig del är att ett externt bolag ska besiktiga lägenheterna för att precisera vilka åtgärder som krävs, och hyresvärden måste sedan genomföra dessa.
– Hyresgästerna har under många år levt under fruktansvärda och ohållbara förhållanden, där basala funktioner som värme och fungerande elinstallationer inte varit säkrade. Föreläggandet gör att hyresvärden inte längre kan ge tomma löften. Nu finns det ett juridiskt bindande beslut att följa, säger Tova Edholm.
Hyresgästföreningen yrkade först på tvångsförvaltning, men landade i stället i förvaltningsföreläggande med en femårig åtgärdsplan som det ska kosta för hyresvärden att strunta i.
Förvaltningsföreläggande är ett relativt nytt verktyg, infört 2022, som hyresgäster kan använda mot hyresvärdar som missköter sig.
Varför släppte ni kravet på tvångsförvaltning?
– Hyresvärden tog in en ny fastighetsskötare i somras och sedan dess har en del förbättringar skett. Det gjorde att vi landade i att ett förvaltningsföreläggande förenat med vite var rätt väg att gå, säger Tova Edholm.
Åtgärdsplanen, som Tangen Fastigheter AB nu har åtagit sig att genomföra, drar igång omedelbart. Redan innan årsskiftet ska kalla och outhyrda lägenheter värmas upp och lokaler åtgärdas. Dessutom ska det bli ordning på städning och grundläggande skötsel av hyreshusets gemensamma utrymmen, som trapphus och tvättstugor.
– I dagsläget är endast fem av husens totalt 13 lägenheter uthyrda. Men det innebär inte att man kan låta de tomma lägenheterna stå ouppvärmda. För hyresgästerna som bor kvar kan inte vara omgivna av iskalla lägenheter och lokaler som kyler ner även deras bostäder. Vilket är orimligt, säger Tova Edholm.
Under 2026 ska Tangen Fastigheter genomföra fuktkontroller, saneringar och ställa i ordning fler lägenheter. Därefter väntar etappvisa större renoveringar av fasader, tak samt kök och badrum med en tidsplan ända fram till år 2030.
Hur följer ni upp att åtgärderna verkligen sker?
– Det här ska bara ses som ett delmål. Nu måste hyresvärden löpande rapportera till både hyresnämnden och oss på Hyresgästföreningen när varje punkt är klar. Först när alla åtgärder är vidtagna och hyresgästerna har fått bra boende går vi i mål på riktigt. För oss gäller det att bevaka att planen följs, punkt för punkt, säger Tova Edholm.
Vitet ska sätta tryck på bolaget
Alla åtgärder i planen har alltså en deadline. I de flesta fall får Tangen Fastigheter en månads frist att utföra arbetet efter att slutdatumet har passerats. Men om det skulle bli ännu mer försenat kan ett vite på 20 procent av den beräknade åtgärdskostnaden utdömas, per påbörjad vecka.
Här följer ett par exempel:
- En åtgärd som uppskattningsvis skulle kosta 65 000 kronor, men som inte blir klar i tid kan ge ett vite på 13 000 per vecka.
- En missad deadline för ett projekt på 400 000 kronor kan ge ett vite på 80 000 kronor i veckan.
Allra dyrast blir det dock för Tangen Fastigheter om de får för sig att slarva med hyreshusens uppvärmning eller el i allmänna utrymmen. Om något av det inte skulle fungera riskerar bolaget att behöva betala 10 000 kronor per dag tills problemet är löst.
”Problemen är historia”
Hem & Hyra har sökt ansvariga på det norska företaget Tangen Fastigheter för en kommentar, men har inte lyckats nå dem.
Revisorn Bengt Möller har tidigare varit extern firmatecknare, delgivningsperson och konsult för bolaget. Han säger att han inte känner till hyresnämndens beslut om förvaltningsföreläggande men intygar samtidigt att tidigare års bristande förvaltning nu är ett minne blott.
– Tangen Fastigheter har haft lite dålig ekonomi. Men efter att en ny ägare kom in och tillförde cirka fyra miljoner kronor så är alla de här problemen historia, säger Bengt Möller.
Så åtgärdsplanen, som förvaltningsföreläggandet gäller, är enligt dig onödig?
– Jag har inte sett den planen, men jag vet att företrädare för ägarna via advokat har haft förhandlingar med Hyresgästföreningen. Och det senaste jag hörde ifrån ägarhåll var att saker och ting var utagerade, säger Bengt Möller.
Här hittar du fler artiklar om de vanskötta husen i Strömstad:
Iskalla lägenheter och tomma löften – nytt krav om tvångsförvaltning
Hyresgäst i Strömstad fick hyran sänkt med 63 procent
Barbro bor i Strömstads skamfläck – ”Tvångsförvaltning enda lösningen”
Oklart om ny ägare ska ta över skamfläcken i Strömstad
Hyresgäster i Strömstad oroar sig för brottsmisstänkta ägare
Bara ett av 19 fel på räddningstjänstens lista har åtgärdats
Ett juridiskt verktyg mot hyresvärdar som missköter sig.
Infördes 2022 och är något av ett mellanting mellan åtgärdsföreläggande och tvångsförvaltning.
Riktar in sig på gemensamma problem i en hyresfastighet, till exempel eftersatt underhåll, dålig trappstädning eller att hyresvärden är svår att få tag i.
Kommunen eller Hyresgästföreningen (eller annan organisation av hyresgäster) kan ansöka hos hyresnämnden om förvaltningsföreläggande.
Hyresnämnden kan koppla förvaltningsföreläggandet till ett vite.
Läs mer: ”Få försök med nya verktyget”


