Hyresvärdar låter husen förfalla – nu granskas de
Hos hyresgästen Lars Klingvall har elementet läckt i vardagsrummet. Kökslampan går inte att använda, inkopplingen ser livsfarlig ut och han har tvingats skruva bort proppen. I hallen är tejpbitar övermålade. I köket står en röd spann under diskbanken för att samla upp vatten från avloppet.
– Jag måste ha hinken här annars rinner vattnet ut i skåpet, säger Lars Klingvall.
Hyresgästföreningen genomför besiktningen tillsammans med Miljöförvaltningen och ett pressuppbåd.
– Allt som är gjort här är oproffsigt utfört. En seriös hyresvärd gör det fackmannamässigt, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Elsing.
På vinden ligger tvättstugan där flera trasiga tvättmaskiner står. Från torkrummet går en slang från avfuktaren till en hink som samlar upp vattnet.
– Om ingen tömmer spannen rinner vattnet ner i min lägenhet, säger Lars Klingvall.
Miljöförvaltningen är med vid rundvandringen. De konstaterar att det inte är någon optimal boendesituation.
– Men allt faller inte under vårt bord. Vi har fokus på luft, fukt, lukt och temperatur, säger Carin Christensen och noterar att ett element läckt.
Hyresgästen Anneli Mäyränen har bott här i fyra år. Mest akut är att hon inte har nyckel till tvättstugan.
– Trots flera samtal får jag ingen nyckel utan måste låna grannens när jag ska tvätta, säger hon.
Även här är det många brister med bristfälliga elinstallationer, dålig tapetsering och ett löst handfat i badrummet. Gardinstängerna går inte att sätta upp, väggen håller inte.
Stadsdelen Norrby har enligt Hyresgästföreningen tre oseriösa hyresvärdar. En av hyresvärdarna är familjen Radjaian som har drygt 50 lägenheter på Norrby.
Hem & Hyra träffar fastighetsägaren Mohammed Radjaian i ett av husen, han låter sig intervjuas och tycker det är okej att lämna ut namnet men vill inte att bilderna på honom publiceras. Han börjar förstå allvaret efter att Miljöförvaltningens Carin Christensen berättat för honom om hyresvärdars ansvar, gett värdefulla tips för förvaltning och betonat att han måste svara på deras brev. Mark och miljödomstolen har ett utdömt vite på sammanlagt 30 000 kronor, siffran kan bli högre.
– Jag förstår nu att det är mina fastigheter och hyresgäster och att jag måste underhålla dem, säger Mohammed Radjaian.
Han påstår att han inte har en aning om felaktiga elinstallationer och om att det är olämpligt att blockera fönster i trappuppgången med kyl/frys.
– Men det är bara tre hyresgäster som klagar på att det finns brister.
Lennart Andreasson (V) är ordförande för stadsdelsnämnd Väster. Han har deltagit i trygghetsvandringar och sett problemen på nära håll.
– Ett stort bekymmer är att det finns tre oseriösa hyresvärdar. Det bästa vore att bygga om deras fastigheter till studentbostäder, säger han.
Under gårdagen hade Hyresgästföreningen öppet hus på Billdalsgatan 12. Förhandlare, jurister, medlemsvärvare och förtroendevalda fanns på plats för att ge råd och sätta fokus på dåliga värdar.
– Vi vill visa upp oss och berätta vilken hjälp Hyresgästföreningen kan ge, säger chefen för projekt- och teamorganisationen Lars-Göran Andersson.
Med ny organisation i ryggen där olika yrkesgrupper bland anställda och förtroendevalda jobbar tätt tillsammans planerar Hyresgästföreningen att genomföra liknande nedslag tre till fem gånger om året i fyra olika områden. Sjuhäradsbygden (förutom Herrljunga och Vårgårda) är ett av dessa.
– Det är viktigt att visa hyresgästerna vilka krav de kan ställa på hyresvärdarna, säger Lars-Göran Andersson.
Ett kvitto är att 25 hyresgäster valde att bli medlemmar i Hyresgästföreningen under gårdagen.