Ny metod stoppar vräkning
Det är dyrt att säga upp en hyresgäst. Det kostar stora pengar för bostadsbolaget – men också för kommunens socialtjänst och hyresgästen som måste flytta.
– För att inte tala om allt lidande och tårar, säger Marie Dannelöv, boendekonsulent i Upplands Väsby.
Hon jobbar i ett projekt där Väsbyhem och kommunen aktivt förebygger vräkningar. De har träffar med hyresgäster som hamnat efter med hyran, har stört sina grannar eller misskött sig. I år har de hittills lyckats rädda alla, förra året vräktes fem.
– Bakom hyresskulden finns ofta så mycket mer, säger kollegan Carin Erland Engman.
För hyresgäster som blir uppsagda kan den hjälpen vara avgörande. Therese, vi kan kalla henne så, fick brevet om att hon var uppsagd en fredagskväll när hon kom sent hem från jobbet.
– Det blev kaos, jag trodde jag skulle bli utkastad på gatan och förlora min son, suckar hon. Hon hade en hemsk helg och på måndagen fick hon kalla handen av sin hyresvärd Väsbyhem.
Det som hände Therese var att en överföring via autogiro inte kom fram på grund av ett fel på banken. Therese får sin lön den 15:e varje månad och för över hyran då. När hon fick påminnelsebrevet i mitten av månaden, ringde hon Väsbyhem. Då hade nästa månads hyra kommit in och hon fick beskedet att allt var okej. Under ett halvår kom hyran cirka 17 dagar för sent varje månad. Tills uppsägningen kom. Med hjälp av Carin Erland Engman, boendekonsulent på socialkontoret, fick Therese ett korttidskontrakt.
– Carin fajtades för min sak, med bravur får jag säga. I februari får jag tillbaka mitt riktiga kontrakt. Då har jag skött mig prickfritt i två år, säger Therese.
Under den här tiden har de träffats varje månad och stämt av. Ekonomin förstås, men också annat i livet.
– Hon peppar mig, hon är min livsguru, säger Therese.
– Alla är vinnare i konceptet, det är så roligt, säger Carin Erland Engman.
Boendekonsulenten Mari Dannelöv kallar hyresgäster som fått varningsbrev från Väsbyhem, till ett möte. Tillsammans med bostadsbolagets ekonom går de igenom vad som orsakat problemet.
Varje månad är det återträff. Efter ett halvår gör avstämning.
Ambitionen är att alla ska kunna bo kvar.