Nya framgångar för Hem & Hyra
Så kallade ”snackisar” om tv-kändisar som tystar kyrkklockor och värdar som målar för sina hyresgästers fönster lockar också till läsning. Under tredje kvartalet 2018 handlade det om i genomsnitt 304 000 läsare per nummer av pappersutgåvan. Siffran kommer från Orvesto Konsument, som undersöker räckvidden för svenska tidningar och tidskrifter.
Jämfört med föregående kvartal handlar det om en ökning med närmare 8 procent. Detta samtidigt som många andra tidningar tappar läsare.
– Det är mycket glädjande att vi håller ställningarna i en tid av minskad läsning. Det visar att vår journalistik spelar roll och är angelägen för våra läsare, säger Susanna Skarrie, chefredaktör och ansvarig utgivare på Hem & Hyra.
Läsarsiffrorna är också ett kvitto på att satsningen på lokala redaktörer är ett framgångsrecept.
– Jag tror det tydliga tyngdpunkten på lokal journalistik är avgörande. Vi gräver där våra läsare bor och det uppskattar de.
Hem & Hyra går även starkt på webben. Många av artiklarna snappas upp av andra medier, som gör egna versioner av nyheten och citerar Hem & Hyra. Bara i januari hände det omkring 300 gånger och den som regelbundet besöker den här sajten får förstås höra talas om nyheterna först.