Östersundsbostäder säger nej till parasitersättning
Östersundsbostäders styrelse sa i dag nej till Hyresnämndens medlingsbud med anledning av fjolårets parasitutbrott i Östersunds dricksvatten. Ärendet går nu tillbaks till tingsrätten, som överlämnade det till Hyresnämnden i hopp om att parterna, en hyresgäst företrädd av Hyresgästföreningen och Östersundsbostäder, skulle kunna komma överens.
– Vi vill få frågan rättsligt prövad och på så vis få en dom som vi kan förhålla oss till. Vi måste ta ett långsiktigt ansvar, säger Bengt Rådman, vd på Östersundsbostäder i ett pressmeddelande.
Hyresnämndens medlingsbud innebar att hyresgästen skulle få en ersättning motsvarande fem procent av hyran för den tid som vattnet var odrickbart. Östersundsbostäder menar att budet skulle innebära en kostnad på 3,5 miljoner kronor för bolaget, räknat på att alla bolagets hyresgäster ersätts.
– Någonstans måste vi spara in, mest troligt genom att hålla igen på underhållssidan. Det är tufft att fatta ett beslut som vi tycker påverkar våra hyresgäster negativt. De synpunkter som vi har fått från våra hyresgäster ger intrycket av att de tänker och tycker väldigt olika kring det här. Att ta ersättningsfrågan till domstol är en möjlighet för oss att göra rätt, förklarar Bengt Rådman.
Genom att tacka nej till Hyresnämndens medlingsbud vill Östersundbostäder få saken rättsligt prövad och en gång för alla få svar på vem som ska ta det ekonomiska ansvaret när dricksvattnet i en kommun innebär en hälsorisk och därigenom blir odrickbart.
– Vi vill ha ett principbeslut att förhålla oss till på lång sikt och domen blir förmodligen vägledande i den här typen av fall. Parasitutbrott är givetvis svåra att förutsäga, men om rätten kommer fram till att vi ska betala tillbaka en del av hyran kan vi – och våra kollegor runt om i landet – åtminstone ta höjd för den här typen av utgifter i kommande budgetarbeten, säger Bengt Rådman och fortsätter:
– Det har varit svårt och påfrestande för alla Östersundsbor och vi kan bara hoppas att det inte inträffar igen. Det bästa vi kan göra just nu – för oss och våra hyresgäster – är att se till att utgången blir tydlig och rättvis.