Påstådd konsumentsajt är på krigsstigen
I vintras skrev Hem & Hyra om det misstänkta blufföretaget Hyresgästkassan, som utgav sig för att vara ett alternativ till Hyresgästföreningen men lade ner sin verksamhet efter blott tolv dagar.
Nu har en ny sajt med oklar avsändare och siktet inställt på Hyresgästföreningen dykt upp. Webbplatsen kallar sig för Konsumentenheten och påstår sig erbjuda kunder hjälp att driva ärenden mot företag som missköter sig.
Att skicka in en anmälan kostar enligt sajten 195 kronor – en tjänst som det statliga Konsumentverket redan tillhandahåller gratis. Om man vill att Konsumentenheten omgående vidtar juridiska åtgärder mot ett företag kostar det 15 000 kronor. Konsumentenheten erbjuder enligt egen utsago även hjälp att bli av med skulder till en kostnad av 1 500 kronor.
I övrigt dominerar Hyresgästföreningen sajten. Redan på startsidan varnas det för att Hyresgästföreningen ”lurar sina kunder att ingå avtal utan överenskommelse” och föreningen påstås ligga i topp gällande antalet anmälningar som inkommit till Konsumentenheten.
Hyresgästföreningen står även ensam i skamvrån under avsnittet ”Bolag vi varnar för”. Här uppmanas medlemmar att genast avsluta sitt medlemskap då föreningen omsätter flera hundra miljoner kronor genom att lura ovetande hyresgäster. ”Låt inte Hyresgästföreningen utnyttja dig och dina pengar”, avslutas texten.
Vilka Konsumentenheten själva är framgår däremot inte. Inget telefonnummer anges på sajten och något organisationsnummer finns inte registrerat. Till råga på allt är namnet Konsumentenheten enligt Hem & Hyras efterforskningar upptaget av Kristinehamns kommun.
Bilden på Konsumentenhetens hemsida förekommer dessutom flitigt runtom i cyberspace. Bland annat för ett flertal svenska och internationella nätbutiker av varierande kvalitet.
Hyresgästföreningens förbundsjurist Johan Mirtorp känner till det påstådda företaget och berättar att man diskuterat eventuella åtgärder.
– Vi har kontaktat dem och hittat webbhotellet sajten finns på. Men vi har inte hittat vilken person som ligger bakom.
Än så länge är det svårt att kalla den påstådda tjänsten för ett bedrägeri, då inga personer som faktiskt betalat några pengar gett sig till känna. Rent immaterialrättsligt påminner sajten dessutom mest om Konsumentverket.
– Vi kommer att ha sajten under bevakning och se vad som händer. Blir de mer aggressiva i sin framtoning måste vi kanske vidta åtgärder, säger Johan Mirtorp.
Även Konsumentverket har startat en utredning.
Uppdatering: Efter publicering har Konsumentenheten kontaktat Hem & Hyra via mejladressen som anges på sajten. En person vid namn Johan Svensson hälsar att Konsumentenhetens advokat och pressansvarige kommer att höra av sig .