Annons

Stena backar om betalningskrav i Tynnered

Göteborg Se till att hantverkare kan komma in i din lägenhet idag och resten av veckan. Annars riskerar du 1 500 kronor i straffavgift. Det meddelandet fick hyresgäster i Tynnered förra veckan. Men nu backar Stena Fastigheter från budskapet på lappen.
Foto: Privat
Lämna din nyckel samma dag, annars kan du få betala 1 500 kronor. Det budskapet fick Emma Björk och hennes grannar. "Jag blir arg och irriterad" säger Emma Björk.

Det pågår stora renoveringar på Smaragd- och Briljantgatan i Tynnered. På Smaragdgatan går arbetet mot sitt slut. Men förra tisdagen fick boende på Smaragdgatan 1-3 en lapp i brevlådan med avsändare Stena Fastigheter.

”Entreprenören ska utföra det sista med era fläktkåpor i era kök och behöver då att ni hänger er nyckel i tuben under hela denna veckan. Om ni inte hänger er nyckel i tuben och arbetena ej kan utföras så blir hyresgästen ersättningsskyldig med 1 500 kronor.”

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

”Tuben” är ett rör i lägenhetsdörren där hyresgästen kan lämna sin dörrnyckel när hyresvärden behöver tillträde. Sedan kan värden eller någon annan med huvudnyckel öppna röret utifrån och ta ut nyckeln.

En av hyresgästerna i huset är Emma Björk.

– Jag hängde upp nyckeln direkt, men det kom aldrig någon. I fredags kväll tog jag bort nyckeln igen, för jag känner mig inte bekväm med att låta den hänga hur länge som helst. Det är många olika entreprenörer som springer här och det har förekommit falska lappar, säger Emma Björk.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

Först på onsdag den här veckan dök hantverkarna upp. Igår, torsdag, gjorde de klart arbetet med fläkten i hennes lägenhet.

Jag är föräldraledig, så jag kunde släppa in dem. Men jag blir arg och irriterad över det här, säger Emma Björk.

Hon tycker det är orimligt att Stena ställer krav med så kort varsel och under hot om att boende kan bli ersättningsskyldiga.

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

–  De måste åtminstone ha lite framförhållning. Vad händer om man är bortrest eller inte hemma? I vanliga fall jobbar jag dygn emellanåt. Om de hade krävt mig på pengar för att jag missat lappen hade jag inte betalat, jag hade tagit strid, säger Emma Björk.

Att hantverkarna inte ens kom under den utsatta tiden tycker hon är extra provocerande. Även en annan hyresgäst berättar att hantverkarna kom först en vecka efter att lappen dök upp.

Hem & Hyra har tidigare skrivit om liknande kravlappar, då hos Victoria Park i Lövgärdet.

Annons

Den gången var Hyresgästföreningens jurister glasklara: så här får man inte göra som fastighetsägare. Ska det krävas ersättning måste hyresvärden ha gjort en överenskommelse med hyresgästen i god tid, som hyresgästen sedan brutit mot. Fastighetsägaren måste också kunna visa hur stora kostnader avtalsbrottet har givit upphov till. Det går inte att avisera generella ”böter” i förväg.

När Hem & Hyra ringer Stena Fastigheters förvaltare Anthon Borg backar han om budskapet.

–  Det blev lite olyckligt, jag förstår om hyresgäster har reagerat. Vi vill absolut inte att det ska upplevas som hotfullt, säger Anthon Borg.

Han tar avstånd både från varningen om ersättningsskyldighet och att det kombinerades med att nyckel skulle lämnas samma dag.

Har ni krävt någon på betalning?

–  Nej. Inte nu, och inte någon gång tidigare heller. Vi skulle aldrig göra det under de här omständigheterna, säger Anthon Borg.

Så lappen var ett olycksfall i arbetet?

–  Ja, det kan man nästan säga. Vi vet att vi inte har rätt att göra så, inte med så kort varsel. Vi borde också ha kunnat precisera mer exakt när entreprenörerna behövde tillträde.

Till de hyresgäster jag talat med kom hantverkarna först den här veckan. Vad tänker du om det?

–  Vi får information av entreprenörerna vilka tider de behöver tillträde. Om de sedan inte håller de tiderna är det inte bra.

Annons

Har ni haft problem med tillträde till lägenheter tidigare?

–  Ja, vi har haft sådana problem under hela renoveringen. Jag skulle kanske inte säga att problemen varit stora, men varje gång det händer får det konsekvenser. Det blir stopp i produktionen, och när entreprenörerna anmäler hinder till oss kostar det pengar. Vi borde ha förklarat det lite tydligare, säger Anthon Borg.

Hela renoveringen omfattar 500 lägenheter. Nu är snart Smaragdgatan avklarad och andra halvan på Briljantgatan tar vid.

–  Det är ett stort arbete, men vi försöker göra det så smidigt som möjligt som vi kan för våra hyresgäster. Vi har sedan vi startade renoveringen en ombyggnadskoordinator som är anträffbar alla arbetsdagar, och jag tycker vi har en bra dialog med hyresgästerna, säger Anthon Borg.

LÄS MER:

Böteshot från Victoria Park kan vara olagligt

Juristen: ”Man kan aldrig hota med böter på det här viset”

Victoria Park: ”Jag tolkar det som att det är enligt regelverket”

De här reglerna gäller: Hyresgästens skyldighet att lämna tillträde

Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Bättre kontroll och ny teknik – det här kan din värd göra för att stoppa vattenläckorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.