Studentbostadsbrist inte bilarnas fel
För varje nytt bostadshus som fastighetsägarna måste det i de flesta fall finnas ett antal parkeringsplatser. Det kallas för parkeringsnorm. Kritiker hävdar att normerna är alldeles för högt satta och bidrar till ett återhållsamt bostadsbyggande. Inte minst vad gäller studentbostäder har det funnits kritik, eftersom studenter i många fall väljer bort det dyrbara bilägandet.
Men enligt en kartläggning som Boverket gjort bland 37 av de 41 högskolekommunerna är parkeringsnormen i de flesta fall inget som hämmar studentbostadsbyggandet. Av de 37 har 33 en parkeringsnorm. Elva av dessa har lägre norm för studentbostäder än vanliga bostäder.
Sex av kommunerna håller på att arbeta om parkeringsnormen. En trend är att ställa högre krav på cykelparkeringar för studentbostäder än för andra boendeformer.
Majoriteten av kommunerna svarar att parkeringsfrågan inte är en orsak till att det inte byggs fler studentbostä-der. Men det finns undantag. Exempelvis i bostadsbristens Stockholm där normen är så hög som en parkering per lägenhet. Den tjänsteman som svarat menar att byggherrarna nog helst skulle slippa bygga parkeringsplatser eftersom marken är för dyr för att enbart göra ytparkeringar och att det därför krävs garage i flera våningar.
I Borås svarar man också att byggherrarna tycker att kraven är för höga. I Jönköping, där normen är lägre för studentbostäder, upplevs den motsatta effekten. Det vill säga att byggherrarna hellre bygger studentbostäder är vanliga lägenheter, för att slippa ordna så många parkeringsplatser.
– I stora drag känns bilden igen. Problemet är störst i Stockholm. Det har till och med hänt att byggherrar avstått från att bygga en våning för att det är så dyrt med parkeringsplatser. Det som behövs i Stockholm är fler bostäder – inte parkeringsplatser, säger Gustav Svärd, talesperson för Yimby, en organisation som arbetar för en förtätning av stadsbebyggelsen.
Dessa kommuner har en parkeringsnorm:
Borlänge
Borås
Eskilstuna
Filipstad
Göteborg
Haninge
Huddinge
Karlskrona
Karlstad
Skara
Skellefteå
Skövde
Umeå
Växjö
Örnsköldsvik
Östersund
Dessa kommuner har en parkeringsnorm med lägre krav:
Gotland
Jönköping
Kalmar
Linköping
Luleå
Lund
Malmö
Norrköping
Trollhättan
Västerås
Örebro
Håller på att göra ny norm:
Arvika
Falun
Gävle
Halmstad
Uppsala
Varberg
Har ingen norm:
Hällefors
Härnösand
Stockholm
Södertälje
Ej deltagit:
Helsingborg
Kristianstad
Ronneby
Sundsvall