Tusentals parkeringsplatser står tomma i storstäderna
Till skillnad mot när det gäller prissättningen för hyresrätter så behöver parkeringshyran i de flesta fall inte förhandlas. Prissättningen är fri, marknadshyror helt enkelt. Den som letat parkering i våra storstäder skulle nog lätt anta att pris och efterfrågan möts, så att samtliga
parkeringar är uthyrda. Så är det inte, visar Hem & Hyras granskning. Tvärtom har de kommunala bostadsbolagen i landets tio största städerna tusentals lediga parkeringsplatser. Flest tomma platser finns hos bostadsbolag i Stockholm, Göteborg och Malmö.
I Stockholm är det Svenska bostäder som har flest tomma parkeringar av de tre stora kommunala bolagen. Över 1 450 av bolagets drygt 10 300 parkeringar väntar på nya bilar. I Göteborg har Bostadsbolaget och Poseidon 2 338 respektive 1569 lediga parkeringar. Där har kommunen börjat snegla på att använda parkeringsmark till att bygga nya bostäder. I Malmö står 1434 av MKB:s drygt 11 000 platser tomma.
Mer än hälften av Svenska bostäder platser finns i Järvaområdet. Det märks när vi gluttar in i ett garage på Oslogatan i Husby i nordvästra Stockholm. En fyrkantig betonglåda anno miljonprogrammens sista år i början av 70-talet. Houssein Tourabi är på väg för att hämta sin bil och åka och handla tillsammans med sin fru. Han släpper in oss och pekar runt i garaget på alla tomma platser.
– Den är ledig, och den och den …
Houssein fick bilplats nästan direkt trots att hyran är knappt 400 kronor. En spottstyver jämfört med vad bilägare får betala mer centralt i Stockholm. Houssein fick däck och fälgar stulna på sin förra bil. En morgon när han kom till parkeringsgaraget stod bilen uppställd på pallbockar – hjulen var väck. Nu när han köpt en nyare bil hoppas han på att inom kort få en plats med låsbar grind för extra säkerhet. En sådan kostar en knapp hundralapp till i månaden.
– De flesta här ute har inte bil, men förmodligen skulle det i alla fall vara några till som hyrde parkeringsplats här i garaget om priserna sänktes, säger Houssein Tourabi.
Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare på organisationen Gröna bilister, skulle vilja att de p-platser som finns används mer effektivt. Bilen behövs för att få vardagspusslet att gå ihop, men alla varken behöver eller har råd att äga bil. Han skulle vilja att städerna i större utsträckning använde de parkeringsplatser som står tomma för olika fordon som delas av flera hushåll, exempelvis via en mobilitetstjänst med delade bilar och cyklar som hyresvärden ansvarar för.
– Det skulle göra att fler fick tillgång till bil, samtidigt som antalet privatägda bilar som upptar plats på gatorna minskar, säger Martin Prieto Beaulieu.
Här finns de lediga parkeringsplatserna
Kommun | Bostadsbolag | Antal platser | Varav vakanta | I procent | Prisintervall | |
1 | Stockholm | Familjebostäder | 5944 | 291 | 4,9% | 200-2400 |
2 | Stockholm | Stockholmshem | 6061 | 360 | 5,9% | 200-2160 |
3 | Stockholm | Svenska bostäder | 10328 | 1458 | 14,1% | 300-1500 |
4 | Göteborg | Bostadsbolaget | 16401 | 2338 | 14,3% | 260-1050 |
5 | Göteborg | Gårdstensbostäder | 2600 | 0 | 0,0% | 375-600 |
6 | Göteborg | Familjebostäder | 7204 | 72 | 1,0% | 200-1500 |
7 | Göteborg | Poseidon | 14303 | 1569 | 11,0% | 245-1 250 |
8 | Malmö | MKB | 11031 | 1434 | 13,0% | 210-820 |
9 | Uppsala | Uppsalahem | 7300 | 300 | 4,1% | 119-1748 |
10 | Linköping | Stångåstaden | 9420 | 47 | 0,5% | 137-823 |
11 | Örebro | Örebrobostäder | 10400 | 540 | 5,2% | 78-1150 |
12 | Västerås | Mimer | 9360 | 873 | 9,3% | 153-918 |
13 | Helsingborg | Helsingborgshem | 6210 | 374 | 6,0% | 85-1657 |
14 | Norrköping | Hyresbostäder | 5105 | 462 | 9,0% | 57-610 |
15 | Jönköping | Vätterhem | 2240 | 191 | 8,5% | 190-700 |