Hotar med uppsägning vid oanmälda skadedjur

Lindesbergsbostäder har så stora problem med skadedjur i området Hagaberg att de i ett brev hotar sina hyresgäster med uppsägning om de inte anmäler att de har ohyra.
22 februari 2016 kl 09:32 Text: Anna Rytterbrant

För att få bukt med långvariga problem med kackerlackor och vägglöss sände Lindesbergsbostäder ut ett brev till boende i deras över 400 lägenheter på området Hagaberg i början på januari.

Brevet som översatts till arabiska och somaliska har rubriken "Nu får det vara nog!". I det vädjar Libo till sina hyresgäster att rapportera om de har skadedjur som vägglöss eller kackerlackor i lägenheten. 

Brevet avslutas med hotet att den som inte anmäler att de har ohyra - omedelbart kommer att sägas upp om bostadsbolaget på annat sätt upptäcker skadedjuren.

Bakom brevet ligger ökade kostnader till följd av sanering av skadedjur.

Kostnaderna uppgår sedan 2012 till över en halv miljon kronor och enligt fastighetschefen Maria Fossen Lundborg, har man gång på gång försökt informera hyresgästerna om vikten av att rapportera in förekomsten av skadedjur.

- Många kanske kommer från kulturer där man kanske tycker att skadedjur är något normalt, en del i vardagen. Och man kanske inte heller känner till att de får hjälp av sitt fastighetsbolag med att sanera, utan tror att de måste ordna det själva.

Ni har valt att ha en ton där ni hotar med uppsägning vilket kan skrämma vissa. Hur kommer det sig?

- Samtidigt. Om vi gör på det här sättet kanske vi får respons från den här gruppen människor som är vana med något annat från sina hemländer. Det här snälla går inte in, utan man måste vara ett steg skarpare. Vi har gått ut med information flera gånger tidigare på ett snällt sätt, men det har inte hjälpt. Bovärdarna på området som är från Somalia och Irak har sagt till mig att vi är för mesiga som ber snällt. Därför tänkte jag att vi testar något annat den här gången: för nu räcker det! Vi vill att området ska vara bra. Jag förstod att vi skulle få kritik från vissa för detta. Men vi har också fått respons från hyresgäster som tycker att det är bra att vi säger till på skarpen. Jag är ledsen om någon tagit illa vid sig av det, men jag tycker att man borde ta mer illa vid sig av ohyran, säger hon

Sedan brevet sändes ut i mitten av januari har Libo fått in ytterligare sex anmälningar om skadedjur.

Enligt Hyresgästföreningens jurist Lotta Zaine kan ohyra vara skäl nog för uppsägning.

- Man har skyldighet som hyresgäst att rapportera skadedjur omgående. Gör du inte det, finns en risk att du blir av med lägenheten. Speciellt som bostadsbolaget i det här fallet varit tydliga med uppmaningar om att de vill att man säger till dem om förekomsten av ohyra. Men uppsägningen prövas i hyresnämnden, så man måste inte lämna lägenheten från en dag till en annan som man kan få för sig av deras formulering, säger hon.

Skadedjur totalt hela LIBO               

År

Besök av Anticimex bekämpning

Kackerlackor

Besök av Anticimex
bekämpning

Vägglöss

Kostnad inkl. moms

2012

92

 

121 915

2013

147

6

175 961

2014

120

22

209 997

2015

56

30*

158 245

TOTLAT:

415

58

 666 118

*2015, fyra fall av vägglöss på annat område.

Under 2016 har man haft 12 besök av Anticimex på Hagaberg. Fem gånger för vägglöss och sju för kackerlackor). Under samma period har man haft ett fall av vägglöss på ett annat område. (Källa: Libo).

 

Anna Rytterbrant
Lokalredaktör
010- 45 916 01
Publicerad: 22 februari 2016 kl 09:32 Uppdaterad: 22 februari 2016 kl 10:56
Genom att kommentera på Hem & Hyra så godkänner du våra regler

På hemhyra.se ska du kunna säga vad du tycker om det mesta. Huvudregeln är enkel: Visa respekt för personer vi skriver om och andra som kommenterar artiklarna.

Hem & Hyra förhandsgranskar inte kommentarer. Du ansvarar själv för det du skriver. Vi vill gärna ha din hjälp att hitta olämpliga inlägg och kommentarer genom att anmäla dessa. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort.

Tänk på att:
Kommentera i vänlig, civiliserad ton.
Hålla dig till ämnet.
Ditt inlägg blir omedelbart tillgängligt för andra i samband med att du publicerar det.
Dina inlägg kan komma att användas i andra sammanhang på hemhyra.se eller i den tryckta Hem & Hyra.
Inte skriva mer än 500 tecken.