Förbrukade enorma mängder vatten – måste flytta efter omfattande fuktskador
Det var grannarna som slog larm om att det luktade från lägenheten i centrala Malmö. Vid hyresvärdens besök i augusti flöt det vatten på golven i badrummen, köket och i hallen. Paret hade aldrig hört av sig till värden och skadorna hade blivit omfattande.
Hallgolvet hade hyresgästerna dessutom täckt med plastfolie och en matta så att fuktskadorna inte syntes, vilket Hem & Hyra tidigare har skrivit om. I vardagsrummet låg det fler mattor över ytterligare fuktskador. Dessutom upptäckte värden svartmögel och rostskador på vitvaror, element och toalettinredning.
Väggarna på balkongen var täckta av svartmögel och köksinredningen var så smutsig av fett att det inte gick att få bort.
Hyresvärden: ”Omfattande fuktskador”
Hyresgästerna hade bott i lägenheten i tre år och hyresvärden valde att säga upp dem. Skälet var de omfattande skadorna och att de inte skött bostaden som man kan förvänta sig. Men paret ville inte flytta utan värden fick vända sig till hyresnämnden för att få fallet prövat.
Under förhandlingen i nämnden försvarade en av hyresgästerna sig. Det hade inte funnits några fuktskador alls de första åren utan allt hade uppstått i samband med att paret hade vistats på sjukhus. En av dem hade glömt att stänga av vattnet så det hade stått och runnit i fem dagar. Eftersom det handlade om varmvatten hade det bildats ånga som hade orsakat skadorna, förklarade hyresgästen.
Att de sedan inte hade gjort någon felanmälan berodde på språkbrist och att de saknade mobiltelefon i kombination med att de hade befunnit sig på sjukhus.
Använde lika mycket vatten som tio personer
Hyresvärden MKB:s kontroller av vattenförbrukningen visade dock att den i flera månader varit långt över normalt. Det handlade om mellan 25 000 och 30 000 liter i månaden, alltså mellan 830 och 1 000 liter per dag. Enligt MKB är det en normal förbrukning för omkring tio personer.
Prövningen i hyresnämnden slutade med förlikning. Paret ska lämna bostaden senast i januari. Hyresvärden har beställt en helrenovering och kommer sedan att lämna den vidare till bostadskön.
Hem & Hyra har tidigare berättat om en hyresgäst i Stockholm som även han förbrukade stora mängder vatten. Han använde 482 liter varmvatten per dygn, enligt hyresvärden, som av det skälet sa upp hyresgästen. Men hyresgästen vägrade att flytta och han vann prövningarna i både hyresnämnden och i hovrätten.
Läs mer: Se upp för vattenskador!
- En hyresgäst är skyldig att väl vårda lägenheten under hyrestiden och hålla den ren. Den ska vara i gott skick och hyresgästen är skyldig att ”bevara sundhet och ordning inom fastigheten”. Det kallas vårdplikt.
- Vårdplikten kan förenklat sammanfattas så att hyresgästen har en skyldighet att vid användningen av lägenheten handla på ett sådant sätt att det inte uppkommer ett större slitage än vanligt och undvika att det uppstår risker för skador. Om detta inte görs handlar det om vanvård.
- Det är hyresvärden som ska bevisa att lägenheten är vanvårdad.

