Hyresgäster får välja nivå på renovering i Eriksberg

Uppsala Uppsalahems fastigheter i Eriksberg står inför en omfattande renovering. Nu har bolagets styrelse beslutat att införa en renoveringsmodell där varje hyresgäst till viss mån själv väljer nivå på renoveringen.

Konceptet kallas Eriksbergsmodellen och består av en fast basnivå som kan kombineras med olika frivilliga val. Basnivån inbegriper den mest grundläggande renoveringen som badrum, ventilation och el. Först ut att renoveras är Marmorvägen 9. Enligt Eriksbergsmodellens basnivå landar hyreshöjningen på runt 25 procent. Förhandlingar med Hyresgästföreningen  inleds inom kort.

I tillägg har hyresgästen möjlighet att också renovera köket, byta ut golv och väggar samt välja till exempelvis diskmaskin.

Läs ocksåStandard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämndHyresnämnden stoppade Stena Fastigheter från att sätta in elektrisk handdukstork hemma hos Siv Christianson och hennes grannar för två år sedan. Nu ger samma hyresnämnd klartecken till obligatoriska handdukstorkar vid renoveringen i Magdalena Forshamns hus, trots de boendes protester.

– För oss är det viktigt att våra hyresgäster känner sig trygga med den nya hyran efter renoveringen. Eriksbergsmodellen är framtagen med olika nivåer för att erbjuda alla ett långsiktigt och hållbart boende och samtidigt ge hyresgästerna möjlighet till inflytande över sin boendesituation. Vi vill skapa förutsättningar för socialt hållbara områden, med fler människor i rörelse, bättre service och trygga bostäder att leva i, säger Elnaz Alizadeh (S), ordförande för Uppsalahem, i ett pressmeddelande.

Uppsalahem utreder renoveringsbehovet fastighet för fastighet och fastslår därefter en lägsta renoveringsnivå, den så kallade basnivån. En ombyggnadssamordnare hjälper sedan hyresgästen med de individuella valen.

Renoveringen av den första etappen är planerad att påbörjas under 2018. Projektet i Eriksberg kommer att totalt ta 10 till 15 år.

Läs ocksåSlutbeslutat för Hyresgästföreningen i Skaraborg – långvarig konflikt lamslog styrelsenRegionordförande för Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg, Agnetha Andersson.
Läs också Hälften av hyresgästerna säger nej – får ändå nytt badrum och högre hyra Skuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om Rummet luktade hundbajs – inneboende hamnade i tvist med hyresvärden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.