Annons

Allt fler värdar böjer sig för tanklösa hyresgäster

Nyheter Intresset för elbilar ökar både bland hyresgäster och bostadsföretag. ”Förbered så många laddplatser ni kan” är uppmaningen från Fastighetsägarna.
Allt fler väljer elbil, vilket fastighetsägare har märkt.

Ett seminarium som branschorganisationens Stockholmsavdelning arrangerade på tisdagen lockade omkring 80 deltagare. Och den här gången var responsen en helt annan än för bara två år sedan när många av deltagare ifrågasatte huruvida laddboxar eller -stolpar verkligen behövs. Nu ville de veta allt om hur man går till väga.

– Det var nästan fullt hus och det gick jättebra, säger Anni Carpelan, utvecklingschef på Fastighetsägarna Stockholm.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

En av anledningarna till attitydförändringen är att det talas mer om elbilar i media. En annan är att allt fler skaffar elbil eller känner någon som har en sådan. I mars passerades milstolpen 50 000 laddbara bilar på landets vägar och allt talar för att de blir 100 000 under första halvåret 2019. Att trenden väntas fortsätta beror på en rad faktorer:

  • Bonusen för utsläppsfria bilar höjs i sommar från 40 000 till 60 000 kronor.
  • Antalet eldrivna modeller ökar i allt snabbare takt, vilket leder till en snöbollseffekt där intresset bland kunderna ökar ännu snabbare.
  • Nästa år får de svenska kunder som har förbeställt ”folkelbilen” Tesla Model 3 sina bilar levererade. Den amerikanska elbilstillverkaren har inte offentliggjort hur många det handlar om för Sveriges del, men över en halv miljon kunder runt om i världen har beställt en bil – varav ett par hundra tusen innan de ens hade sett den på bild. Åtskilliga exemplar lär hamna även i Sverige.

En som redan äger en elbil är Fredrik Sandberg som bor i en hyreslägenhet på Södermalm i Stockholm. Laddboxar finns redan på väggen vid några av platserna i garaget.

– Tre grannar har också elbil, två har laddhybrider och en har en ren elbil. Jag får också ofta nyfikna frågor från grannar som i dag kör fossilbränslebilar. Nästan alla som jag har pratat med säger att deras nästa bil kommer att bli en elbil.

Läs ocksåNu kan Ermin ladda bilen hemma

Fastighetsägare har också märkt av det ökande intresset, säger Anni Carpelan.

– Många företag får frågor från boende. Behovet kommer bara att öka.

Fastighetsägare kan sedan 2015 ansöka om bidrag hos Naturvårdsverket för laddstolpar och -boxar. Hittills har stödet resulterat i 14 000 så kallade laddpunkter.

Läs ocksåHyresgäster erbjuds hyra laddstolpe till elbil

Stödet delas ut inom ramen för projektet ”Klimatklivet”, som är ett av sätten att minska utsläppen av växthusgaser.

– Vi ser ett ökande intresse hos privata fastighetsägare och allmännyttan, säger projektledaren Nanna Wikholm. Hittills har myndigheten beviljat ett hundratal ansökningar från fastighetsbolag och projektet sträcker sig åtminstone fram till 2023.

Annons

– Jag hoppas att det sker många investeringar så att folk känner sig trygga i att laddningen fungerar.

Förutom att elbilar är utsläppsfria är de även plånboksvänliga. Nya elbilar kostar visserligen betydligt mer än fossilbilar, men skillnaden minskar med det nya systemet med bonus till elbilar och högre skatt för bilar med stora utsläpp. Med en energiförbrukning på en eller ett par kilowattimmar per mil är driftskostnaden låg – man kan dessutom också ofta ladda gratis. Servicekostnaden är också lägre, eftersom elmotorer har färre delar och inte utsätts för samma slitage som förbränningsmotorer. Och några oljebyten är det inte tal om.

Både biltillverkare och fristående fordonsexperter är också eniga om att elbilar någon gång under 2020-talet kommer att kosta lika mycket som ”gammelbilar”.

– Nu börjar det också komma ut begagnade elbilar på marknaden. Köper man en sådan och kör ett par tre tusen mil om året tar det en tre fyra år innan man har tjänat in köpesumman på bensin och service, säger Fredrik Sandberg, vars elbilsintresse är så stort att han 2013 startade en elbilstidning.

Ännu en faktor som talar för att elbilar snart kommer att stå vid var och varannan p-ruta är strängare miljökrav. Ett direktiv som EU-parlamentet klubbade härom veckan innebär också att det senast 2025 måste finnas förberedd infrastruktur för laddplatser utanför bostadshus med fler än tio parkeringsplatser. Kravet gäller bara nybyggen och i samband med större renoveringar, men Anni Carpelan ser inga större hinder för laddstolpar vid existerande parkeringar.

– Det är inte så komplicerat och dyrt som många tror.

Räcker det med en väggmonterad laddbox blir kostnaden en bra bit under 10 000 kronor. Laddstolpar kan kosta upp till 50 000, eftersom de kräver markarbeten.

Det finns också de som har farhågor för att effektuttaget kommer att öka dramatiskt när elbilarna blir fler, men fastighetsägare har inte så mycket att oroa sig för.

– Eftersom många redan har sänkt energianvändningen i sina fastigheter finns det kapacitet i elcentralen.

Hemmaladdning sker dessutom ofta med relativt låg effekt – hos Fredrik Sandberg handlar det om drygt 2 kilowatt – och nattetid när effektuttaget ändå minskar.

Annons

Allt fler allmännyttiga bostadsbolag börjar också inse att elbilsförsäljningen ökar för var dag som går. Ett exempel är Familjehem i Göteborg som var tidigt ute med att installera laddpunkter. Ett annat kommunalt bostadsbolag som satsar på att sätta upp laddboxar och -stolpar är Stockholmshem.

– Intresset är gryende, men min känsla är att många är intresserade av att skaffa elbil, säger Per Forsling, tillförordnad förvaltningschef på Stockholmshem.

– Vi har ett erbjudande till alla våra hyresgäster som kan höra av sig till oss om de redan har en parkeringsplats och behöver en laddpunkt.

Tillägget blir 625 kronor i månaden, men då ingår både eventuell service av laddstolpen och el.

– Ska man köpa en elbil är det en förutsättning att man kan ladda den och vi vill inte vara ett hinder.

 

 

 

Läs också Kalmarhem tänker elektriskt Gårdsten får egen elbilspool Hem & Hyra testkör nya elbilarna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.