HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Indragen direktlinje irriterar

Göteborg Direktbussen in till stan blåser numera förbi Cvetanka Colics hållplats. Det har förlängt restiden för nästan tusen hushåll i Eriksbo. Kollektivtrafiken är en het boendefråga.
Foto: AnnaKarin Löwendahl
Förut stannade direktbussarna i Eriksbo på sin väg in till stan. Nu kör de bara förbi. Det retar Cvetanka Colic och många av hennes grannar.

Det var i slutet av 2012 som direktbussarna drogs in i det stora bostadsområdet Eriksbo nordost om Göteborg. Invånarna samlade in närmare 900 namnunderskrifter, men protesterade förgäves. Expressbussarna passerar fortfarande utan att stanna.

– Det känns fruktansvärt att bara se dem åka förbi här, var femte minut. Nästan tomma bussar! Det är ett ofattbart beslut. Folk pratar jämt och ständigt om det, många är beroende av kollektivtrafik här, säger Cvetanka Colic som bor i Eriksbo med två tonårsdöttrar.

Läs ocksåPolitikerna vill att göteborgarna ska åka kollektivt – men har chockhöjt priset

Nu gäller glesare lokalbusstrafik ner till Hjällbo för byte. Cvetanka önskar att expressbussarna kunde stanna vid en av områdets fyra hållplatser, åtminstone i rusningstid.

– Det skulle ta fyra minuter, säger hon.

Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik, konstaterar att man ibland får nöja sig med att kunna ta sig till en bra bytespunkt.

Läs ocksåNytt besked: bostadskoncern får ordna vakter i kollektivtrafiken

– När trängselskatten kom skruvade vi om i expressbussnätet. Där uppstod konflikter. Men det var fler som fick positiva effekter än som drabbades negativt. Alla kommer aldrig att kunna erbjudas direktresor till sitt jobb. Det kan låta hårt, men då tar resurserna slut, säger han.

Kollektivtrafiken i ett område styrs av hur många som bor där, men även åldersstruktur, planerad befolkningsökning, resmönster och hur många som faktiskt tar bussen. Sådant påverkar både turtäthet och avgångar kvällar och helger.

Andreas Almquist ser flera områden i Göteborg som behöver förstärkas.

Läs ocksåHyresgäster i Göteborg slapp betala vakter i kollektivtrafiken – nu tas domen om

– Jag vet inte hur många år vi pratat om tyngre trafik utåt Backa. Eller mer spårväg på Hisingen, där 16-bussen går. Den är jättefull men går var tredje minut och kan inte köras tätare.

Samtidigt är alla sin egen hållplats närmast, konstaterar han. Kollektivtrafik påverkar helt enkelt mångas vardag.

– Det är en sådan där tjänst som alla bara förväntar sig ska funka, som vatten i kranen eller el i uttaget. När det inte gör det blir man ju tokig.

LÄS MER:
Så varierar restiden i Göteborg

Fakta: Funkar det hos dig?

Hur funkar kollektivtrafiken där du bor? Vi på Hem & Hyras lokalredaktion vill gärna veta!

Tipsa oss på goteborg@hemhyra.se eller ring redaktör AnnaKarin Löwendahl 010-459 24 23.

Fakta: Västsvenska resvanor

Invånarna i Göteborgsregionen gör i snitt 3,4 resor per vardag och 2,8 resor på helgdagar.
54 procent av resorna sker med bil, 19 procent till fots, 18 procent kollektivt och 7 procent på cykel.
Fler kvinnor än män reser kollektivt, men skillnaden minskar.
Göteborg, Partille och Ale har högst andel kollektivtrafikresor i regionen.
I nordöstra Göteborg reser folk oftare kollektivt än i de sydvästra stadsdelarna.

Läs också Fel att låta hyresgäster betala vakter i kollektivtrafiken Så ska västsvenska hyresgäster sänka planetens feber

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.