Krafttag för ökad trygghet i Skogshyddan

Jönköping Hyresgästerna i Skogshyddan har upplevt området som otryggt och stökigt. Nu har Hyresgästföreningen och Eksjöbostäder gjort gemensam sak för att öka säkerheten i det mångkulturella området i södra Eksjö. Allting började med en boskola.
Skogshyddan i Eksjö.

Hyresgästföreningen i Eksjö har bedrivit boskolor i regionen i tre år.

– I boskolan får hyresgästerna lära sig om sina rättigheter och skyldigheter som hyresgäster, berättar Anne Hägg, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen i Eksjö.

Läs ocksåSkandalvärd riskerar konkurs - skulder på nästan en miljon

Det kan handla om att lära sig sophantera, hur man sköter tvättstugan och vad ett hyreskontrakt innebär.

När turen kom till Skogshyddan, ett bostadsområde med cirka 200 lägenheter, framkom det att många hyresgäster kände sig otrygga i området. Det förekom ofta bråk utanför matvarubutiken och i källaren sov hemlösa. Det har resulterat i att Hyresgästföreningen och Eksjöbostäder under senhösten påbörjat ett samarbete för att öka säkerheten. I samarbetet ingår Tjejjouren, Tillsammans Eksjö och en butik i området.

–Vi knackade dörr för att fånga upp hyresgästernas upplevelser. Det skapade engagemang hos hyresgästerna att bilda en lokal hyresgästförening som nu ingår i projektet, säger Anne Hägg.

Läs ocksåVägrade dyka upp i hyresnämnden: Nu tvingas mannen flytta - och får betala värden 26 000

Det nystartade projektet har redan lett till förändringar. Utomhusbelysningen har förbättrats i området. Portdörrarna låstes tidigare efter ett visst klockslag på kvällen. Nu låses de av sig självt dygnet runt. Källarna har städats upp. Näst steg är att källarförrådens nätväggar ska ersättas med plåt, för att öka brandsäkerheten och minska risken för inbrott. Man har även förstärkt den polisiära närvaron i området.

Det är första gången som Eksjöbostäder samarbetar kring säkerhet och trygghet med Hyresgästföreningen. Men inte sista.

– Boskolan har varit ovärderlig. Både som utbildning av hyresgäster, men också som ett sätt att skapa engagemang och fånga in synpunkter på hur vi kan förbättra området, säger Johan Franzén, kundservicechef på Eksjöbostäder.

Läs ocksåKvinna misstänks ha släppt ner kackerlackor i brevinkast – ”kryp överallt i lägenheten”kackerlackor i brevinkast

Han uppger att det kommunala bostadsbolaget nu kommer fortsätta med boskolor och trygghetsarbete i samarbete med Hyresgästföreningen.

– Det här är en väldigt bra arbetsmetod som vi kommer arbeta med i andra delar av vårt bestånd.

Läs också Christopher slapp betala femtiolapp när värden plockade ner skylten Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.