Lättare att skapa problem än att lösa
Malou Gamborn är tidigt på plats i hyresnämndens lokaler nere vid kanalen i Malmö. Hon vill hinna prata igenom dagens mål med sin klient innan förhandlingen startar. En av förutsättningarna för en lyckad process är ett gott samarbete med hyresgästen, tycker hon. Hyresnämnden i Malmö delar byggnad med Hovrätten över Skåne och Blekinge och i andra änden av huset pågår samtidigt ett narkotikamål.
Malou Gamborn slår sig ned på en bänk och kikar igenom en bunt papper tillsammans med hyresgästen. Det handlar om ett stort antal hyresinbetalningar och frågan är om de har varit sena eller inte. En högtalarröst kallar till förhandling och parterna tar plats runt det ovala bordet inne i en av salarna. Malou Gamborn ställer frågor till sin klient:
– Berätta kort vad det här innebär. Varför ändrades hyresavtalet?
Allt går tillbaka flera år i tiden och förhandlingen tar tid. Det är många detaljer och datum och båda sidor har liknande frågor. Klockan tickar vidare. Hyresrådet avslutar och berättar att beslutet kommer om två veckor.
De anställda på den juridiska enheten i södra Skåne arbetar med att biträda medlemmar i Hyresgästföreningen som har hamnat i problem. De flesta ärenden kommer in via den nationella telefonrådgivningen i Uppsala. Går det inte att lösa direkt där så slussas de vidare lokalt, fördelas av enhetschefen och hamnar till slut hos någon av juristerna. Det kan bli på Andreas Perssons skrivbord på Fersens väg i Malmö. Just idag sitter han med ett fall som rör anklagelser om störningar. Han har jobbat på Hyresgästföreningen i tio år och kom hit efter att tidigare ha arbetat med affärsjuridik.
– Jag tyckte att det här lät mer spännande och intressant. Man är närmare en verklighet och vardag här som de flesta människor känner igen. Man hanterar problem som folk har lätt att relatera till, säger han.
Arbetsdagen börjar vanligtvis vid datorn. Är det någon medlem som har mejlat sent efter arbetstid? Sedan går han igenom de ärenden som ligger på bordet för tillfället. Uppsägningar av hyresgästers kontrakt är en stor del och ekonomiska krav en annan.
Oftast löser det sig vid skrivbordet men någon gång i veckan går det vidare till någon form av förhandling i en rättslig instans.
– Det handlar mycket om att hitta lösningar och det tar tid. Mer tid än vad det tar att skapa en konflikt, säger han.
Han pratar snabbt och engagerat och det är tydligt vad som står i centrum:
– Vi företräder medlemmarna på fullmakt. Vi har ingen egen inställning utan för fram deras mening. Medlemmarna är det viktiga i ett ärende och inte vad Hyresgästföreningen tycker, säger han.
Vad är det bästa med ditt arbete?
– Det är när någon medlem säger “oj vad det här hjälpte mig”. Då får man också en egen tillfredsställelse över att ha gjort ett bra jobb.
9 personer
Sex jurister, två handläggare och en enhetschef arbetar på juridiska enheten i Malmö.
18 procent
Så stor andel av medlemmarna i Södra Skåne har fått hjälp av juristerna eller rådgivningen – mest i landet.
130 ärenden
I så många fall har medlemmar fått hjälp av juristerna i en rättslig instans.
Fotnot: siffror från 2015