Annons

Lättare att skapa pro­blem än att lösa

Malmö I år har runt 1 100 ären­den passerat ju­risterna på Hyresgästföreningen i söd­ra Skåne. Hem & Hyra tog en titt bak­om ku­lisserna.

Ma­lou Gamborn är ti­digt på plats i hy­res­nämndens lo­kaler nere vid ka­nalen i Mal­mö. Hon vill hinna prata ige­nom dagens mål med sin kli­ent in­nan för­handlingen startar. En av förutsättningarna för en lyckad process är ett gott samarbete med hyresgästen, tycker hon. Hy­res­nämnden i Malmö delar bygg­nad med Hov­rätten över Skåne och Blek­in­ge och i an­dra än­den av huset på­går samtidigt ett nar­ko­ti­ka­mål.

Ma­lou Gamborn slår sig ned på en bänk och kikar ige­nom en bunt papper till­sam­mans med hy­res­gästen. Det handlar om ett stort an­tal hy­res­in­be­tal­ningar och frå­gan är om de har varit sena el­ler inte. En hög­ta­lar­röst kallar till för­handling och parterna tar plats runt det ovala bordet inne i en av salarna. Ma­lou Gamborn ställer frå­gor till sin kli­ent:
– Be­rätta kort vad det här in­ne­bär. Var­för ändrades hy­res­av­talet?
Allt går till­ba­ka flera år i tiden och för­handlingen tar tid. Det är många de­taljer och da­tum och båda si­dor har lik­nan­de frå­gor. Kloc­kan tickar vidare. Hy­res­rådet av­slutar och be­rättar att be­slu­tet kommer om två vec­kor.

Annons
ANNONSGuide till hemförsäkringar
Hyresgästföreningens kontor i Malmö.

De anställda på den juridiska enheten i söd­ra Skåne ar­betar med att bi­träda med­lemmar i Hyres­gäst­fö­re­nin­gen som har hamnat i pro­blem. De flesta ären­den kommer in via den na­tio­nella te­le­fon­råd­giv­ningen i Uppsala. Går det inte att lösa di­rekt där så slussas de vidare lo­kalt, för­delas av en­hets­chefen och hamnar till slut hos nå­gon av ju­risterna. Det kan bli på An­dre­as Pers­sons skriv­bord på Fersens väg i Mal­mö. Just idag sitter han med ett fall som rör an­kla­gel­ser om stör­ningar. Han har jobbat på Hyres­gäst­fö­re­nin­gen i tio år och kom hit ef­ter att ti­digare ha ar­betat med af­färs­ju­ri­dik.
– Jag tyc­kte att det här lät mer spän­nan­de och in­tres­sant. Man är nä­rmare en verk­lig­het och var­dag här som de flesta män­ni­skor känner igen. Man han­terar pro­blem som folk har lätt att re­la­tera till, säger han.
Ar­bets­dagen börjar van­ligt­vis vid da­torn. Är det nå­gon med­lem som har mejlat sent ef­ter ar­bets­tid? Se­dan går han ige­nom de ären­den som ligger på bordet för till­fäl­let. Upp­säg­ningar av hy­res­gästers kon­trakt är en stor del och eko­no­miska krav en an­nan.

Of­tast löser det sig vid skriv­bordet men nå­gon gång i vec­kan går det vidare till någon form av för­handling i en rätts­lig in­stans.
– Det handlar myc­ket om att hitta lös­ningar och det tar tid. Mer tid än vad det tar att skapa en kon­flikt, säger han.
Han pratar snabbt och en­ga­ge­rat och det är tyd­ligt vad som står i cent­rum:
– Vi fö­re­träder med­lemmarna på full­makt. Vi har in­gen egen in­ställning utan för fram de­ras me­ning. Med­lemmarna är det vik­tiga i ett ären­de och inte vad Hyres­gäst­fö­re­nin­gen tyc­ker, säger han.
Vad är det bästa med ditt ar­be­te?
– Det är när nå­gon med­lem säger “oj vad det här hjälpte mig”. Då får man ock­så en egen till­freds­stäl­lel­se över att ha gjort ett bra jobb.

Annons
Fakta: Siffror

9 personer

Sex ju­rister, två ­hand­läg­ga­re och en en­hets­chef ar­betar på ju­ri­diska en­heten i Malmö.

18 procent

Så stor andel av medlemmarna i Södra Skåne har fått hjälp av juristerna eller rådgivningen – mest i landet.

130 ärenden

I så många fall har medlemmar fått hjälp av juristerna i en rättslig instans.

Fotnot: siffror från 2015

Läs också Sena hyror och fängelsevistelse – får inte ta över död mammas lägenhet Grannen slet av Monas slöja när hon konfronterade rasism mot barn: ”Jag är fortfarande rädd” Så renoverades lokalen för 50 000 kronor - ljudisolering viktigt Värden anklagade Adam för att ha frisörsalong i källaren – men rätten låter honom bo kvar Därför vänds hyrorna upp och ner i unikt höghus: "Skandal"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.