Status och egna val viktigare än trivsel
För fyra år sedan genomförde konsultföretaget Tyréns en omfattande studie om boendetrender för lägenheter.
Nu släpps den uppföljande undersökningen Botrender 2012, baserad på drygt 5 000 enkätsvar bland personer mellan 18 och 65 år.
En tydlig skillnad är att svenskarna på allvar fått upp ögonen för miljö och energibesparing. De två ouppfyllda behov man helst vill få tillfredsställda hemma är en bostad som producerar egen energi samt tekniska hjälpmedel som styr energiförbrukningen.
– I dag råder en diskussion vid nyproduktion om folk verkligen vill betala för den här typen av boenden. Resultatet visar att betalningsviljan finns och att människor ser ett värde av att bo så här. Inte minst för statusens skull, säger Mia Wahlström, konsult för stadsutveckling på Tyréns.
En annan trend är att det personliga uttrycket och avtrycket i lägenheten blivit betydligt viktigare än tidigare. Långt fler är villiga att betala extra för att utforma interiören – och i viss mån exteriören – efter egen smak och tycke.
Att som hyresvärd i större utsträckning erbjuda tillval och individuella lösningar är en klok väg att gå, spår rapporten.
Den egna kreativiten har blivit livsviktig, och något man vill visa för sina vänner.
– Viktigast är att få ett unikt boende. Näst viktigast är att bostaden är cool och bra i andras ögon. Först i tredje hand kommer biten att man trivs med att bo där själv, säger Mia Wahlström.
När det gäller vilka övergripande egenskaper som är viktigast i boendet hamnar tonvikten på ett flexibelt och inspirerande kök samt att hemmet har en praktisk och öppen planlösning med god ljudisolering, berättar Mia Wahlström.
– De allra viktigaste detaljerna är att lägenheten har balkong och att man kan välja leverantör av bredband och telefoni.
Vad vi helst vill ha är dock inte alltid synonymt med vad som får oss att öppna plånboken. Varken valet av bredbandsleverantör eller närhet till miljöstationer är saker de svarande kan tänka sig att betala extra för.
– När det gäller balkong är känns det logiskt att de som redan har en kanske inte är villiga för att få ”mer” balkong, vilket syns på resultatet. Men för dem som inte har någon är det en viktigare fråga.
Viktigast att ha i boendet | Villig att betala extra? |
---|---|
Funktionellt/praktiskt kök | Nej |
Mysigt och inspirerande kök | Ja |
Bra kök för att bjuda hem folk | Ja |
Möjlighet att källsortera | Nej |
Tillgång till miljöstation | Nej |
Påverka kostnader för värme/vatten | Varken eller |
Bättre förvaring | Ja |
Lättstädat | Ja |
Tvättmaskin | Nej |
Ljudisolerat | Ja |
Tryggt och säkert | Ja |
Välskött område | Ja |
Nära till grönområden | Nej |
Nära till kommunikationer | Nej |
Nära till affärer och serveringar | Varken eller |
Balkong i lägenheten | Nej |
Kunna välja leverantör bredband/telefoni | Nej |
Ju högre rankning desto större glapp mellan befintlig och ideal situation.
1. Bostad som producerar energi för egen och andras konsumtion. Betalningsintention: 27 procent.
2. Tekniska hjälpmedel som följer och styr energiförbrukning: Betalningsinetention: 33 procent.
3. Bra ljudisolering Betalningsintention: 27 procent.
4. Grovsoprum. Betalningsintention: 18 procent.
5. Möjlighet att klimatkompensera. Betalningsintention: 19 procent.
Källa: Tyréns