Sandvikenhus tar betalt för sina tjänster

Sandviken Protesterna lät inte vänta på sig när Sandvikenhus började ta betalt för sina tjänster. 450 kronor kostar det att få hjälp att rensa avloppet.

Hyresgästföreningens rådgivning fick mängder av samtal och lokaltidningarnas kommentarsfält fylldes snabbt sedan det blivit känt att Sandvikenhus från och med månadsskiftet tar betalt för att hjälpa hyresgäster med att bland annat rensa avlopp och byta batterier i brandvarnare.

”Nonchalant och ryggradslöst”, ”Varför ska jag göra andras jobb?”, ”Hur ska alla ha råd?”, ”Vem bedömer om hyresgästen är för sjuk eller gammal för att klara detta?”, ”Ska folk sköta brandvarnarna själva blir det ett hot mot brandsäkerheten” är några av åsikterna på webben.

Läs ocksåHyresvärdar drar redan igång hyresförhandlingar – allt talar för konfliktTvå män.

”Den som inte klarar av det ska kanske inte bo själva…”, ”Ta hand om er egen skit” menar andra.

Hyresgästföreningens ärendehandläggare Jessica Sivsdotter var eftersökt av både medlemmar och media under torsdagen:

– Sandvikenhus borde ha informerat om att de börjat ta betalt för det som de tidigare gjorde gratis. I värsta fall kan avgifterna leda till att hyresgäster inte hör av sig när de får problem och det kan om det handlar om vatten och avlopp leda till problem och stora kostnader för företaget.

Läs ocksåNya förslaget: Kraftig höjning av avgiften till HyresgästföreningenHans Eklund, ledamot i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse

 

Läs också Se upp – håll koll på detta om din hyresvärd vill förändra spelreglerna Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag Skulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen ficka

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.