Annons

Bra boinflytande gynnar alla parter

Dalarna ​För att shapa upp hyresgästinflytandet har Hyresgästföreningen i region Mitt träffat bostadsbolag i Dalarna och Värmland. I Örebro och Sörmlands län var intresset för svalt och mötena ställdes in.  

​Vid två möten har Hyresgästföreningen och 13 kommunala bostadsbolag träffats för att bli bättre på hyresgästinflytande.

Annons
Enligt lagen ska hyresgäster ha rätt att säga sitt vid till exempel en renovering av fastigheten eller en ombyggnad av innergården.
– Vi konstaterade att hyresgästinflytande tydligt står med i lagstiftningen, så uppdraget är klart, säger Nina Höijer som är chef för verksamhetsutvecklarna i region Mitt.
Men boinflytande är också ett sätt att öka hyresgästernas engagemang i sitt eget boende. Därför är det viktigt både för hyresgäster, Hyresgästföreningen och för bostadsbolagen.
– Ju bättre, tydligare och tidigare information som ges till hyresgästerna vid till exempel en renovering, ju färre ärenden hamnar i hyresnämnden i efterhand. Annars säger många ”nej” på ren rutin för att man inte vet tillräckligt mycket, berättar hon.
För att bli bättre behövs ofta inte några nya komplicerade lösningar eller dyr teknik. Nej, det handlar till stor del om ganska basala saker som att se till att bostadsbolag och Hyresgästföreningen kommunicerar bättre med varandra och bättre med hyresgästerna.
Men det basala kan vara nog så svårt. Som exempel ger hon en så enkel grej att bostadsbolag ska sända samma informationsblad till Hyresgästföreningen som de sänder till sina hyresgäster.
– Bara för att vi enats och skrivit ner några formuleringar på papper förändras inget. Nu ska vi ta med oss det här och arbeta lokalt i varje bostadsbolag och varje dag. Vi ska vara konkreta och hitta nya rutiner. Förhoppningen är också att nå fler hyresgäster och göra dem engagerade i sitt boende.

Annons
Läs också Tips för att njuta fullt ut av din båtsemester Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag" Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt Överturism ett hot mot bostadsmarknaden: "Hyresrätter en krockkudde" Här är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: "Många är oroliga"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.