Corona skapar dålig stämning – då säger värden till på skarpen

Mjölby Coronapandemin orsakar inte bara oro för att bli smittad. Ibland upplever fastighetsvärden Claes Fahlgren att det blir dålig stämning när hyresgäster inte håller tillräckligt avstånd och han måste säga till på skarpen.
Foto: Jenny Knutsson
Claes Fahlgren har inte koll på hur många gånger om dagen han sprejar sig med handsprit.

En vattenläcka. En spis som slutat fungera. En termostat som kärvar. Saker går sönder hemma hos hyresgästerna och måste fixas trots att det pågår en pandemi.

Medan en del hyresvärdar bara utför akuta reparationer under coronapandemin så har kommunägda Bostadsbolaget i Mjölby valt en annan strategi.

Läs ocksåSandras kommun tynar bort - tappar allt fler invånare: "Jag tror inte vi är kvar om tio år"Sandra Salonen har bott i Högsby kommun i 17 år, men har svårt att se hon och döttrarna Maya, 8 år, och Ayla, 10 år, skulle bli kvar en längre tid. "Man märker att samhället dör ut. Det är inte som det var för ens tio-femton år sedan", säger hon.

– Vi bestämde redan tidigt att jobba på som vanligt men med hänsyn till de restriktioner som gäller. Vi uppmanar till exempel hyresgästen att vara i ett annat rum när vi kommer. Vi vill inte bygga upp ett berg av felanmälningar som vi måste beta av senare. Jag känner att det var rätt beslut, säger Bostadsbolagets fastighetschef Anders Loinder.

Hos Bostadsbolaget utförs reparationer oftast av den egna personalen. Claes Fahlgren är fastighetsvärd i team Mjölby norra. När vi träffas på områdeskontoret på Prästgårdsliden är det strikta förhållningsorder som gäller. Claes frågar om jag vill ha kaffe, sedan visar han var muggarna och kaffemaskinen finns. Jag får förse mig själv, eftersom vi inte bör ta i samma mugg.

Medan kaffet svalnar till drickbar temperatur uppmanar jag Claes att berätta om hur det är att jobba som fastighetsvärd och så gott som dagligen besöka andra människor hemma under coronapandemin.

Läs ocksåRivningar hotar när befolkningen krymper – ”Det är våra hem som försvinner”En tvådelad bild. Till vänster en karta på södra Sverige. Till höger en man som sitter på en trappa.

– Om det är något mindre fel som ska fixas och hyresgästen inte behöver vara med så tycker jag att det bästa är om vi kan gå in med huvudnyckel när hyresgästen inte är hemma, säger han.

”Ibland glöms det här med att hålla avstånd bort och jag får påminna”, säger Claes Fahlgren.

Flaskan med handsprit finns alltid till hands. Den ska användas före och efter varje hembesök.

Men det är ändå vanligt att den som bor i lägenheten är hemma när Claes eller någon av hans kollegor kommer dit. Det händer att det uppstår konflikter.

Läs ocksåNytt och fräscht från år 1740 – titta in i Saras unika hem

– Många hyresgäster vill vara med och visa och förklara. Särskilt när vi besiktigar lägenheter. Ibland glöms det här med att hålla avstånd bort och jag får påminna. Det har hänt att jag har fått säga till på skarpen och förklarat att vi får avbryta jobbet om man inte håller avstånd. Det blir dålig stämning och det är jag inte van vid på jobbet. Det är tråkigt och något som vi pratar mycket om i arbetslaget.

Har det hänt att du själv glömt bort det här med avståndet?

– Ja, och då fick jag en klump i magen. Man vet ju vad som gäller.

Hittills har Claes klarat sig från att bli sjuk, men flera kollegor har drabbats av covid-19. Smittspårningen visade dock att de troligen smittats av anhöriga och inte på jobbet.

Claes tycker att arbetsgivaren gör vad den kan för att arbetsmiljön ska vara så säker som möjligt.

– Vi får påminnelser hela tiden om hur vi ska tänka och göra. Vi är jättenoga med att inte gå till jobbet om vi är sjuka. Vi frågar också hyresgästerna om de är friska när de felanmäler och ytterligare en gång innan vi går in i lägenheten.

Corona i Hyressverige
Läs också Första, andra, tredje: hyresgäst vräks gång på gång från samma lägenhet Hyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.