Grannar besvikna på Hyresgästföreningen
Rolf Jigblad har bott i fastigheten i Uddevalla i närmare 30 år. Tidigare hjälpte han till med skötseln och nu lider han av att se hur tistlar och annat ogräs breder ut sig på grusplanen på baksidan.
– Jag skulle skämmas om jag skötte en fastighet så här och kan inte sluta bry mig om hur det ser ut, utbrister han.
Terje Henriksen flyttade in i sin etta i augusti 2009. Strax därefter blev han medlem i Hyresgästföreningen, på inrådan av Rolf. Han hittade bostaden på Blocket. Värden försäkrade att det var lugnt i huset men två dagar efter att han flyttat in började festerna.
Terje har noggrant dokumenterat störningarna och några finns även noterade hos polisen. Under hans första halvår i bostaden har det varit ett drygt 20-tal stökiga och högljudda fester som hållit på till småtimmarna enligt Terjes anteckningar. Det tog lång tid efter att han klagat till värden innan läget blev bättre.
I februari var Rolf och Terje hos Hyresgästföreningen för att framföra sina klagomål. Förutom störningarna tog de upp bristande snöskottning, att det läcker in i vindsförråden och att värden är svår att nå. Rolf säger att han ringt hundratals gånger.
De ville också att någon från föreningen skulle komma och titta på bland annat elementen som de inte tycker fungerar.
I dag är Terje och Rolf djupt besvikna. Terjes ärende är avslutat men de tycker inte att juridiska avdelningen varit till någon hjälp. De anser också att Hyresgästföreningen varit för mesig mot värden och litat på hans ord.
Till exempel har värden lovat att åtgärda vattenläckan på vinden under våren. De löftena har hyresgästerna hört de senaste tre åren utan att något har hänt säger de.
Nu lämnar Terje Henriksen både huset och föreningen.
– Jag tror inte att det blir bättre här, det var enklare att flytta. Och som färsk medlem tycker jag att återkoppling och information från Hyresgästföreningen varit under all kritik, säger han.
Rolf Jigblad har ett långt förflutet som förtroendevald inom Hyresgästföreningen. Även han är besviken på sin förening.
– Jag tyckte att Terjes dokumentation talade för sig själv. Ska han inte få något för allt han stått ut med?
Relaterade artiklar:
Hyresgästföreningen synar felanmälan och skötsel