Här går orterna som på räls
I år är det tjugo år sedan pendeltågen började rulla i Östergötland och för de berörda tätorterna har tågen satt sina spår i befolkningssiffrorna. Mönstret med växande invånarantal och ökad efterfrågan på bostäder syns i Linghem, Mantorp, Vikingstad, Mjölby, Motala och Skänninge.
I exempelvis Skänninge är effekten tydlig. Här hade det kommunala Bostadsbolaget nästan hundra tomma lägenheter för drygt tio år sedan och på Lilla Vallgatan skulle ett av hyreshusen rivas. Men 2013 fick Skänninge pendeltåg och i dag har bolaget fått i princip alla ortens 545 lägenheter uthyrda. Och i stället för rivning rustades hyreshuset upp där Pierre Pettersson nu hyr en trea.
– Det märks att det blivit mer folk i Skänninge efter att tågen började stanna. Förr var det jättelätt att få tag i en lägenhet här, men nu är det nästan omöjligt att hitta något i hela Mjölby kommun, säger han.
En av de pendeltågsorter som vuxit mest i länet är Mantorp. Här har befolkningen ökat med drygt tio procent de senaste tio åren. Hur mycket som beror just på tågen är svårt att veta.
– Ser man på orter utan pendeltåg som Sjögestad och Gistad så ser man en tydlig nedgång. Medan orter med pendeltåg vuxit, så det har betydelse, förklarar Lena Lindgren, samhällsplanerare på länsstyrelsen.
Men för att en pendeltågsort ska utvecklas krävs enligt länsstyrelsen att kommunen är med och fixar planlagd mark som kan bebyggas med bostäder. I Mantorp har bostadsbyggandet hittills mest bestått av nya villor och ett fåtal nya hyreslägenheter. Men det tänker Bostadsbolaget ändra på nu.
– Vi kommer behöva bygga nytt både i Mantorp och Skänninge, men tillgången på mark och färdiga detaljplaner har varit ett problem för oss. Nu har vi köpt en tomt i Mantorp och där siktar vi på att bygga minst ett 30-tal lägenheter, säger Charlotta Eliott, marknadschef på Bostadsbolaget.