Mimers prislista väcker frågor hos hyresgäster

Västmanland En prislista på vad olika åtgärder i hemmet kostar har fått hyresgäster hos Mimer att reagera. Men enligt Mimer handlar det om ett missförstånd.
Foto: Monika Steczkó
Mimer har numera en prislista på sin hemsida över vad åtgärder i hemmet kostar. Liksom tidigare är det gratis så länge man inte själv haft sönder något.

Västerås I början på året lade Mimer ut en lista på sin hemsida på vad olika åtgärder i lägenheten kostar, som att få ett lysrör bytt och ett trasigt dörrhandtag fixat. Listan har upprört hyresgäster som ifrågasatt att Mimer ska börja ta betalt för gratistjänster, vilket har märkts i insändare till lokaltidningen VLT, diskussionstrådar på Facebook och samtal till Hyresgästföreningen.

Men enligt Gustav Hanstad, fastighetschef på Mimer, stämmer det inte att Mimer har börjat ta betalt för tjänster som tidigare varit kostnadsfria. Däremot har bolaget inte haft en prislista på hemsidan förut.

Läs ocksåBara 7 av 30 rum uthyrda i Västerås första coliving – men Per, Jonte och Ronnie är nöjdaTre män i ett kök. Längst t v i bilden syns en man i grått hår och glasögon som är i färd med att öppna en kylskåpsdörr. I mitten, i kökets hörn, står en kortklippt man med glasögon. Han håller ena handen i fickan och den andra på köksbänken. Längst tv en kortklippt man med mörkt hår som står vid köksön. Han ska precis hälla upp ett glas apelsinjuice. Alla tre ser glada ut.

– Det enda som är skillnad mot tidigare är att vi inte byter ljuskällor hos alla hyresgäster längre, utan bara hos dem som inte kan göra det själva, säger han.

Liksom tidigare är det gratis att få sådant fixat som gått sönder av sig självt.

– Men om ugnsluckan har gått sönder för att man tagit i den med våld, då får man betala för en ny, säger Gustav Hanstad.

Läs ocksåKompisen betalade hyran – krävs på 100 000 kronor efter vännens dödEn exteriörbild på Umeå tingsrätt sommartid.

Hyresgästföreningens Johan Kretz tycker att Mimer kunde ha varit tydligare i sin information.

– De har lagt ut den här informationen utan att marknadsföra eller förklara den och det har blivit katastrof, det har spritt sig och det är en nästan hopplös uppgift för oss  på Hyresgästföreningen att tala om att egentligen har ingenting hänt, säger han.

Med tanke på den diskussion som uppstått håller Hanstad med om att Mimer kunde ha varit tydligare.

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

– Men vi ville egentligen inte informera så mycket utan kunna bemöta varje ärende för sig. Samtidigt vill vi vara transparenta.

Läs också Amanda fick faktura på 14 000 kronor för stopp i toan – hennes värd den som kräver flest hyresgäster på pengar i länet Fabiola och dörröppnaren: Bostadsbolaget i grannkommunen får tummen upp av DHR

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.