Så vill de allmännyttiga värdarna i Sörmland uppfattas
De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardalslänen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värdeord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ordlekar i formuleringarna.
– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter.
Vad utmärker en bra slogan?
– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.
Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.
– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.
KFAB i Katrineholm försöker leva efter de fyra värdeorden helhetssyn, jämlikhet, respekt och omtanke. Men lever bolaget upp till dem?
– Ja, det tycker jag att det gör, säger Ulla Henriksson Nordqvist, som har bott hos Katrineholms Fastighets AB i 22 år och i dag har en lägenhet på Öster.
Ulla Henriksson Nordqvist tycker att KFAB tar sitt stora ansvar som allmännyttigt bostadsföretag och att man är bra på att lyssna på hyresgästerna.
– Hade det inte varit en bra hyresvärd skulle jag inte bott hos dem så länge, konstaterar hon.
Vingåkershem är ett av få företag i de tre länen som inte har slogan eller värdeord i någon form.
– Det är nog inget medvetet val, utan det har bara inte blivit gjort. Eftersom vi ägs av kommunen går vi efter kommunens värdegrund, säger vd:n Anne-Britt Andersson.
Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och årsredovisningar för att se om de kommunägda bostadsbolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.