Annons

Så vill de allmännyttiga värdarna i Sörmland uppfattas

Södermanland Strängnäs Bostads betonar att de är en bättre värd medan Vingåkershem helt avstår från slogan. Hem & Hyra har tittat närmare på hur hyresvärdarna själva vill uppfattas.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

ANNONSRebeckas framgångsrika bytesresa – så lyckas du med din

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Annons
Läs ocksåHyreschocken kom av sig - bolaget sänkte efter klagomål: "Lyssnade på våra hyresgäster"Bilden är ett montage. Bilden visar Jens Larsson, vd för Aneby Bostäder.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.

KFAB i Katrineholm försöker leva efter de fyra värdeorden helhetssyn, jämlikhet, respekt och omtanke. Men lever bolaget upp till dem?

– Ja, det tycker jag att det gör, säger Ulla Henriksson Nordqvist, som har bott hos Katrineholms Fastighets AB i 22 år och i dag har en lägenhet på Öster.

Läs ocksåAida trodde att möglet skulle döda henneAida Santana sitter i sitt kök och tittar på sin telefon.

Ulla Henriksson Nordqvist tycker att KFAB tar sitt stora ansvar som allmännyttigt bostadsföretag och att man är bra på att lyssna på hyresgästerna.

Annons

– Hade det inte varit en bra hyresvärd skulle jag inte bott hos dem så länge, konstaterar hon.

Vingåkershem är ett av få företag i de tre länen som inte har slogan eller värdeord i någon form.

– Det är nog inget medvetet val, utan det har bara inte blivit gjort. Eftersom vi ägs av kommunen går vi efter kommunens värdegrund, säger vd:n Anne-Britt Andersson. 

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Janne är bästa grannen – "Det här har inte gått mig åt huvudet" Simon Safari om stadens budget: "De vill utradera allmännyttan" Förskola blir lägenheter i Malå

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.