Sandvikenhus tar betalt för sina tjänster

Sandviken Protesterna lät inte vänta på sig när Sandvikenhus började ta betalt för sina tjänster. 450 kronor kostar det att få hjälp att rensa avloppet.

Hyresgästföreningens rådgivning fick mängder av samtal och lokaltidningarnas kommentarsfält fylldes snabbt sedan det blivit känt att Sandvikenhus från och med månadsskiftet tar betalt för att hjälpa hyresgäster med att bland annat rensa avlopp och byta batterier i brandvarnare.

”Nonchalant och ryggradslöst”, ”Varför ska jag göra andras jobb?”, ”Hur ska alla ha råd?”, ”Vem bedömer om hyresgästen är för sjuk eller gammal för att klara detta?”, ”Ska folk sköta brandvarnarna själva blir det ett hot mot brandsäkerheten” är några av åsikterna på webben.

Läs ocksåKritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas interntHyresgästföreningens förbundsstämma 2025.

”Den som inte klarar av det ska kanske inte bo själva…”, ”Ta hand om er egen skit” menar andra.

Hyresgästföreningens ärendehandläggare Jessica Sivsdotter var eftersökt av både medlemmar och media under torsdagen:

– Sandvikenhus borde ha informerat om att de börjat ta betalt för det som de tidigare gjorde gratis. I värsta fall kan avgifterna leda till att hyresgäster inte hör av sig när de får problem och det kan om det handlar om vatten och avlopp leda till problem och stora kostnader för företaget.

Läs ocksåSå ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl”En kvinna med ett papper i handen.

 

Läs också Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror Dyrare att vara med i Hyresgästföreningen – medlemsavgiften höjs Hyresvärdar drar redan igång hyresförhandlingar – allt talar för konflikt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.