Annons

Sandvikenhus tar betalt för sina tjänster

Sandviken Protesterna lät inte vänta på sig när Sandvikenhus började ta betalt för sina tjänster. 450 kronor kostar det att få hjälp att rensa avloppet.

Hyresgästföreningens rådgivning fick mängder av samtal och lokaltidningarnas kommentarsfält fylldes snabbt sedan det blivit känt att Sandvikenhus från och med månadsskiftet tar betalt för att hjälpa hyresgäster med att bland annat rensa avlopp och byta batterier i brandvarnare.

”Nonchalant och ryggradslöst”, ”Varför ska jag göra andras jobb?”, ”Hur ska alla ha råd?”, ”Vem bedömer om hyresgästen är för sjuk eller gammal för att klara detta?”, ”Ska folk sköta brandvarnarna själva blir det ett hot mot brandsäkerheten” är några av åsikterna på webben.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

”Den som inte klarar av det ska kanske inte bo själva…”, ”Ta hand om er egen skit” menar andra.

Annons

Hyresgästföreningens ärendehandläggare Jessica Sivsdotter var eftersökt av både medlemmar och media under torsdagen:

– Sandvikenhus borde ha informerat om att de börjat ta betalt för det som de tidigare gjorde gratis. I värsta fall kan avgifterna leda till att hyresgäster inte hör av sig när de får problem och det kan om det handlar om vatten och avlopp leda till problem och stora kostnader för företaget.

Läs ocksåGav sken av att hyran på äldreboende var förhandlad – stiftelse svarar på kritiken
Annons

 

Läs också Hyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse” Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta” Tom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från Hyresgästföreningen Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.