HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Balder: ”Vi behöver renovera, men de behöver kunna bo”

Göteborg Hör av er till oss så gör vi vad vi kan för att hjälpa er. Det är Balders budskap till hyresgästerna på Kryssdäcket. Samtidigt kan inte bolaget säga när renoveringarna ska ta slut.
Foto: Gustaf Görfelt
Renoveringarna på Kryssdäcket vid Masthuggstorget har pågått sedan 2016.

LÄS MER: ”Det är olidligt när de bilar betong”

Kundrelationsansvarig Niklas Dabrowski säger att Balder är ”väldigt ledsna” att hyresgäster på Kryssdäcket känner sig störda av renoveringsarbetena.

Läs ocksåMassiv protest mot Öbos planer för Västhaga

Han menar att bolaget anstränger sig för att vara proaktiva och ha dialog med de boende för att minimera sådana problem.

– Det är viktigt att vi pratar med hyresgästerna och att de pratar med oss. Vi behöver renovera, men de behöver kunna bo, säger Niklas Dabrowski.

Enligt honom äger allt arbete rum mellan 8 och 17 på vardagar, oftast med de bullrigaste momenten förlagda mellan 9 och 16. Ambitionen är att informera om exakt mellan vilka klockslag som exempelvis bilningsarbeten ska göras.

Läs ocksåBuddhist anmälde hyresvärd för brott mot religionsfrihetenBilden visar en Buddhastaty.

– Vi försöker också genomföra arbetet så fort som möjligt. Många boende är på jobbet under dagen och då märker man knappt att arbetet pågår. Men hyresgäster som är hemma på dagen existerar också, och de har samma rätt att bo som den andra kategorin, säger Niklas Dabrowski.

Han nämner fall från andra delar av landet, där Balder kunnat underlätta för besvärade hyresgäster. En kvinna med nyfött barn fick till exempel tillgång till en möblerad daglägenhet när det skulle bilas betong i grannlägenheten i tre dagar.

– Det är sådana små, enkla lösningar som vi eftersträvar, säger Niklas Dabrowski.

Läs ocksåStörde grannarna – sägs upp

Enligt honom är den mest intensiva delen av arbetet på Kryssdäcket avklarat nu, efter två och ett halvt år av renoveringar.

Verksamhetslokalerna som finns i huset är färdiga och även de lägenheter som var i störst upprustningsbehov.

Samtidigt kan han inte sätta något slutdatum för arbetet. Han säger att kommande renoveringar i huset ska ske ”vid behov”, antingen när hyresgäster flyttar ut eller själva efterlyser underhåll i sina bostäder.

När det gäller kritiken mot att Balder inte gjort något åt gemensamma utrymmen som hissar och trappuppgångar svarar Niklas Dabrowski att sådant underhåll är på gång.

I Sundsvall förlorade Balders dotterbolag nyligen ett mål i tingsrätten där bullerstörda hyresgäster krävde ersättning.

Nu håller Balder och Hyresgästföreningen region Norrland på att förhandla fram en överenskommelse om ytterligare kompensation.

Niklas Dabrowski vill inte kommentera uppgörelsen, men säger att omständigheterna i det aktuella hyreshuset varit speciella. Det bor många äldre i huset och Balder renoverade en fjärdedel av alla lägenheterna under ett år. Samtidigt hade bolaget inga lediga daglägenheter i grannskapet att erbjuda.

Den springande punkten är dock att tingsrätten i Sundsvall slagit fast att Balders styckerenoveringar inte är att betrakta som sedvanligt underhåll, utan standardhöjande åtgärder. Därför har hyresgästerna rätt till ersättning.

Balder har inte överklagat domen och det betyder att tingsrättens beslut gäller.

Men Niklas Dabrowski säger att företaget ändå inte håller med rätten.

– För oss är det sedvanligt underhåll om vi ser att behoven finns och vi utför arbetet under tidsmässigt rimliga ramar. Då spelar det ingen roll om standarden och hyran höjs, det är ändå sedvanligt underhåll. För oss går gränsen vid om man genomför renovering utan att behovet föreligger, bara för att tjäna pengar. I den här diskussionen måste man komma ihåg att saker och ting har moderniserats sedan 1970. Kakel och klinker i badrummet är till exempel normal standard sedan 1980-talet, att vi lägger in sådant är inte det samma som att vi klär väggarna med guld.

Kommer den här domen att påverka hur ni arbetar framöver?

– Vid varje projekt, möte, samtal eller annat tillfälle omprövar vi alltid och gärna våra arbetsmetoder i syfte att förbättra vårt arbetssätt och öka kundnöjdheten och boendekvalitén.

LÄS MER:

Tvingas leva med oljud: ”Det är olidligt när de bilar betong”

Balder ersätter hyresgäster i Sundsvall

Läs också Öbo kan ändra sig om Västhaga – "Ska titta på vad vi kan skippa" Värden ville avhysa - men uppsägning får bakläxa

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.