Annons

Ejes värd lämnade förhandlingarna men höjde hyran – nu bestämmer rätten beloppet

Perstorp När hyresvärden strandade förhandlingarna och höjde hyran ändå valde Eje Bengtsson att fortsätta betala den gamla hyran. Det ser han ut att kunna få göra flera månader till – för när parterna möttes i rätten kunde de inte komma överens.
En tvådelad bild. Till vänster en man i grå jacka, rödbrun t-tröja som har ett kors kring halsen samt en brosch med Vänsterpartiets märke. Till höger ett trevåningshus i rött tegel.
Foto: Anders Eeg-Olofsson
Eje Bengtsson hyr av Kupolen i Perstorp och är engagerad i den lokala Hyresgästföreningen. Nu prövas hans hyra.

I februari i år tog det stopp i förhandlingarna mellan hyresvärden Kupolen och Hyresgästföreningen. Hyresvärden strandade förhandlingarna för 2023 års hyra, och gick istället ut med en så kallad direktavisering. Hyran höjdes med 4,9 procent.

Eje Bengtsson bor i en de 500 lägenheter som Kupolen äger i skånska Perstorp. Han gick inte med på att betala den nya hyran.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Jag tänkte nej, nej. Jag ringde direkt och stoppade mitt autogiro, säger han.

För honom var det självklart att betala den gamla hyran, då det inte fanns någon överenskommelse bakom den nya, med höjningen på 4,9 procent.

– Avtal ska göras och de ska göras skriftligen, säger han.

Läs ocksåKenneth beviljades till slut skuldsanering – sedan höjde värden hyran utan förhandling

De flesta gick med på värdens hyra

I samband med att Kupolen direktaviserade hyreshöjningen fick hyresgästerna också besked om att de kunde välja att betala den gamla hyran, men att hyresnämnden i så fall skulle pröva detta.

Och det är det som händer nu. Visserligen har enligt Kupolen 94 procent av hyresgästerna redan valt att betala den nya hyran. Men de som inte har gått med på det kommer nu att få sina hyror prövade i hyresnämnden, efter begäran från hyresvärden.

Hyreshöjningen är inte det enda som väckt reaktioner hos Kupolens hyresgäster. Flera hyresgäster har också haft synpunkter på kök som faller sönder, mögelangrepp i badrummet och felanmälningar som inte leder till förbättringar.

Läs ocksåJohannas kök faller sönder - över 70 lägenheter synas i stor insats mot hyresvärdEn ung kvinna med ett spädbarn i famnen står i ett kök i en lägenhet.

Klagomålen har enligt Hyresgästföreningen varit så omfattande att organisationen i början av november tog ett samlat grepp kring lägenheterna på orten, bland annat genom att låta jurister och förhandlare göra hembesök.

Och just underhållet och lägenheternas skick var något som Hyresgästföreningen lyfte fram, när parterna träffades i hyresnämnden under tisdagen i Helsingborg för att lösa det som inte gick att lösa i februari.

Kunde inte komma överens

Det var hyresrådet Lena Peterson som hade till uppgift att få parterna att mötas – och om möjligt komma överens.

Annons

Hon uppmuntrade fler gånger Hyresgästföreningen, som representerar några av de hyresgäster som inte gått med på den nya hyran, och Kanslihuset, som företräder hyresvärden, att nå en förlikning. Annars skulle processen dra ut på tiden, menade Lena Peterson.

En tvådelad bild. En del visar en ung kvinna. En del visar en skylt med lampor och texten "förhandling pågår" respektive "stängda dörrar".
Simone Hellrand är förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Men det blev ingen överenskommelse om årets hyra under dagen.
Simone Hellrand är förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Vi står för långt ifrån varandra, säger hon.

Simone Hellrand vill inte säga vilket bud hon hade att ta ställning till. Men hennes motpart, Kanslihusets vd Henrik Kjellgren, säger att hyresvärdens utgångsbud var att höjningen skulle bli en retroaktiv höjning från första augusti med 4,75 procent för hela beståndet, och att de som redan betalt den högre hyran på 4,9 procent skulle få tillbaka det överskjutande beloppet. Henrik Kjellgren säger också att budet senare förändrades, men vill inte säga hur.

Hyresgäster får hembesök

I stället för en överenskommelse blev resultatet att hyresnämndens ledamöter i november och december själva ska åka och titta på några av de lägenheter som tvisten gäller. Det innebär att Eje Bengtsson och andra hyresgäster inte får nåt besked innan dess, om vad den nya hyran blir. Men Eje tycker att hyresgästorganisationen har agerat bra.

– Det är fullständigt rätt. Det är den enda vägen vi har att man tittar på vad de här lägenheterna är värda i verkligheten, säger han.

En man i korridoren på hyresnämnden.
Hyresgästen Daniel Steen Jespersen.

Han tycker att Kupolens höjning på 4,9 procent är för hög, särskilt med tanke på att det kommunala bostadsbolaget höjde med 4,5 procent och att han tycker att de satsar mer på underhåll och har högre standard.

– Och den som sitter i en mögeldrabbad lägenhet vill ju helst inte betala något mer alls – den inställningen förstår man ju, säger han.

Även hyresgästen Daniel Steen Jespersen var på plats under hyresnämndens sammanträde. Också han tycker att 4,9 procent är för mycket.

– Standarden är för låg jämfört med höjningen, säger han.

Annons

Dessutom tycker han att det är svårt att nå hyresvärden, om något är trasigt.

– Folk ringer knappt och anmäler skador för det är inte lönt ändå, säger han.

Drar ut på tiden

Eftersom parterna inte kunde komma överens är det nu hyresnämnden som får sätta hyrorna, efter att hembesöken är avklarade. Men hyresnämndens roll är enbart att göra en bruksvärdering. Rätten kommer alltså inte att ta ställning till sådana saker som diskuteras vid vanliga hyresförhandlingar, som bostadsbolagens kostnadsökningar och de ekonomiska prognoserna.

Förutom hembesöken kommer hyresnämnden också att titta vad hyran är på andra, motsvarande lägenheter för att kunna göra en bruksvärdering. Fastighetsägarna vill oftast visa på lägenheter med högre hyra än de som tvisten rör, medan Hyresgästföreningen oftast lyfter fram de med en lägre hyra. Efter hembesöken möts parterna i rätten igen.

Man i korridoren på hyresnämnden.
Henrik Kjellgren, vd på Kanslihuset och ombud för fastighetsägaren Kupolen.

Henrik Kjellgren på Kanslihuset beklagar att det inte blev någon överenskommelse om hyrorna. Han tycker också det är fel att Hyresgästföreningen valt att lyfta frågor om bristande underhåll i samband med förhandlingarna om hyresnivån.

– Det ska en fastighetsägare sköta, säger han.

Han menar att den som ändå är missnöjd med underhållet istället får vända sig till hyresnämnden och kräva ett så kallat åtgärdsföreläggande, det vill säga att nämnden säger till hyresvärden att fixa det som är trasigt eller brister.

Simone Hellrand på Hyresgästföreningen ser fram emot hembesöken, även om dessa innebär att hela processen tar längre tid.

– Det är bra att hyresnämnden ska ut och kolla och jag tycker också att det är bra att Kanslihuset åker ut och kollar så att de vet vad de pratar om, säger hon.

Fakta: Detta är direktavisering
  • När en hyresförhandling har strandat råder ett avtalslöst tillstånd. En del värdar väljer då att gå ut med nya avier till sina hyresgäster med den högre hyran.
  • Om du som hyresgäst betalar den nya högre hyran innebär det att du godkänner höjningen.
  • En hyresgäst kan inte förlora sin lägenhet genom att fortsätta betala den gamla hyran utan värden måste då låta pröva höjningen i hyresnämnden.
  • Den som är medlem i Hyresgästföreningen kan kontakta organisationen och få hjälp av ett ombud i hyresnämnden.
Fakta: Hyresnämnden del av domstolsväsendet
  • Hyres- och arrendenämnden avgör, likt en domstol, tvister om bostäder och lokaler.
  • Är en del av domstolsväsendet.
  • Fattar beslut om parterna inte kommer överens.
  • Finns på åtta ställen i landet.
Ett trevåningshus i tegel med en ek framför. Cyklar framför huset.
Läs också Utsatt för bedrägeri – då kunde kvinnan inte längre betala hyran Fyrabarnsmamman Sarah tar från matkontot efter hyreshöjning: "Säger nej till glass till barnen" Hyresgästföreningen hoppar av evenemang runt Eurovision – ”Glädjen borta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.