Försäkringskassan: ”Vi måste vara jättenoggranna”

Östergötland Försäkringskassan råder Sofia, och andra i liknande situation, att hålla tät kontakt med handläggaren för att kunna informera värden om när hyran kan betalas.

– Sjukersättning är oftast en livslång förmån och det innebär att vi måste vara jättenoggranna när vi handlägger sådana ärenden. Men jag förstår att det kan ställa till det för den som väntar på pengar.

Det säger Lars Clarvid, områdeschef på Försäkringskassan.

Läs ocksåHyresgäst plastade in sin lägenhet – riskerar att vräkasStora delar av lägenheten har täckts av plast, vilket bedöms ha bidragit till fukt- och mögelproblemen. Bilden kommer från saneringsföretaget Belfors rapport.

Han förklarar att myndigheten har ett serviceåtagande som innebär att man ska få ett besked om sjukersättning inom fyra månader. I Östergötland klarar Försäkringskassan att leva upp till målet i 70 procent av fallen.

– Ofta behövs kompletteringar och det bästa rådet jag kan ge är att hålla tät kontakt med sin personliga handläggare. Då får man veta när pengarna kan komma och kan informera sin hyresvärd om det, säger Lars Clarvid. 

Läs också Efter 25 år i samma lägenhet - nu vräks mannen efter hot mot hyresvärden Första, andra, tredje: hyresgäst vräks gång på gång från samma lägenhet Pappan flyttade in till dottern efter familjekris - Uppsalahem misstänkte svartuthyrning och ville vräka henne Knivbråk med kollega kan kosta hyresgäst hans hem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.