Försäkringskassan: ”Vi måste vara jättenoggranna”

Östergötland Försäkringskassan råder Sofia, och andra i liknande situation, att hålla tät kontakt med handläggaren för att kunna informera värden om när hyran kan betalas.

– Sjukersättning är oftast en livslång förmån och det innebär att vi måste vara jättenoggranna när vi handlägger sådana ärenden. Men jag förstår att det kan ställa till det för den som väntar på pengar.

Det säger Lars Clarvid, områdeschef på Försäkringskassan.

Läs ocksåMamma och störande flicka måste flytta från sin lägenhet: ”Jag känner ingenting, i mitt hjärta känner jag ingenting”Till vänster en flicka bakifrån, pixlad bild. Mörkt långt hår, röd tröja, nedböjt huvud. Till höger hyresnämnden i Västerås, text på entrédörr av glas. I glaset speglar sig kala träd och en byggnad i bakgrunden.

Han förklarar att myndigheten har ett serviceåtagande som innebär att man ska få ett besked om sjukersättning inom fyra månader. I Östergötland klarar Försäkringskassan att leva upp till målet i 70 procent av fallen.

– Ofta behövs kompletteringar och det bästa rådet jag kan ge är att hålla tät kontakt med sin personliga handläggare. Då får man veta när pengarna kan komma och kan informera sin hyresvärd om det, säger Lars Clarvid. 

Läs också Knivbråk ledde till tvist – nu tvingas mannen lämna sin bostad Hon hotas av vräkning på grund av minderåriga dottern: "Jag har panik" Den minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case” Hyresgäst plastade in sin lägenhet – riskerar att vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.