Annons

Hyresgästföreningen sätter press på Rikshem i Helsingborg

Helsingborg Hyresgästföreningen är så missnöjd med hyresuppgörelsen med Rikshem att de vill be hyresgästerna om ursäkt.
Foto: Petra Martinsson
2013 köpte Rikshem lägenheter på Elineberg av Helsingborgshem.

Ett stort missnöje bland hyresgäster men efter hyresförhandlingarna kunde Rikshem höja hyran lika mycket som kommunala Helsingborgshem. Nu vill Hyresgästföreningen be hyresgästerna om ursäkt får att de inte lyckades bättre och lovar sätta press på bostadsbolaget.

Enligt Hyresgästföreningen var årets hyresförhandlingar med Rikshem i Helsingborg långa och krångliga. Rikshem gick ut hårt med att yrka 3,2 procent i höjning och vägrade sedan länge att rucka på sig. Förhandlingen slutade med 1,65 procent, utan undantag, och exakt så mycket som det kommunala bostadsbolaget tidigare gjort upp med Hyresgästföreningen.

Läs ocksåSusannes hus är illa däran – Rikshem höjer ändå hyran

– Vi vet att det finns många missnöjda hyresgäster hos Rikshem. Att de sköter förvaltningen sämre än till exempel Helsingborgshem som ägde några av husen tidigare. Vi ville att det skulle påverka men Rikshem vägrade, säger Björn Agertoft, förhandlare vid Hyresgästföreningen norra Skåne.

Hur kunde ni då gå med på uppgörelsen?
– Hotet om strandning och vi har ett ansvar som part att komma överens. Ju längre tiden gick desto större risk att hyresgästerna skulle behöva betala en större summa retroaktivt, säger Björn Agertoft.
Enligt honom skulle en strandning kunna bli en komplicerad och långdragen process.

Enligt förhandlarna var ett problem i år att de inte i detalj lyckades visa på en jämförelsevis sämre förvaltning i Helsingborg. Exempelvis kunde bostadsbolaget hävda att de finns tillgängliga 24 timmar om dygnet men hyresgästerna menade att de har svårt att nå personal. Flera vittnade om dålig trappstädningen och Rikshem kontrade med att entreprenören nu har bytts ut.

Läs ocksåKravet på Rikshem: "Sluta nollställa vårt område"

Ulla-Maj Tholander är ordförande i en lokal hyresgästförening på Fredriksdal och sedan Rikshem tog över 2012 har hon sett en försämring av flera saker. Hon säger att i början lät allting jättebra och det hände saker.
– Men nu händer ingenting och vi får ingen information. Det finns ett stort missnöje, säger hon.

Det handlar om saker som trappstädning, uteskötsel och information om renoveringar

Gun-Britt Hallström som har länge har bott i området håller med.
– De lyssnar inte på oss.

Annons
Läs ocksåHelsingborgshem höjer den genomsnittliga hyran med 109 kronor

PROBLEM MED VÄRDEN? Klicka här och gå med i FB-gruppen Värsta värden.

En annan anonym hyresgäst på Elineberg vittnar om att Rikshems personal är mycket svår att få tag på: ”Det känns som att de inte vill prata med hyresgästerna”.

Det är dessa röster som Hyresgästföreningens förhandlare vill ska få genomslag nästa år. Med hyresgästernas hjälp, bland annat enkäter och besiktningar, ska de komma fram till ett sätt att mäta hur bra eller dålig förvaltningen är.
– Vi har krattat gången för att Rikshem ska leverera en förvaltning som är lika bra som andras, och gör de inte det ska det deras hyresnivåer också skilja sig från andras. Förvaltningskvalitéer ska vägas in, säger förhandlare Emma Bryanton.

Enligt Hyresgästföreningen innehåller det nya hyresavtalet en lista med åtgärder som ska vidtas ute i fastigheterna under våren och att förvaltningskvalitén inklusive hyresgästernas upplevelse av densamma ska påverka hyressättningen vid nästa års förhandling. Det ska tas fram mätbara parametrar.
– Vi vill att Rikshem tar ansvar för hela förvaltning, idag har de entreprenörer som de lämnar över att sköta olika saker utan att ha hela kontrollen. Det handlar om hur man blir behandlad som hyresgäst, att hör man av sig ska man få svar. I slutändan handlar det om att hyresgästerna ska vara nöjda, säger Björn Agertoft.

Rikshem håller inte med om att de har många missnöjda hyresgäster eller en dålig förvaltning.
– Vår generella uppfattning är att vi har relativt få klagomål. I vissa fall har vi sett att felen inte varit anmälda, vilket gör det svårt för oss att agera. Under förhandlingarna har vi varit ute i våra områden tillsammans med Hyresgästföreningen, och hyresöverenskommelsen är en bekräftelse på att förvaltningsnivån är god och i nivå med övriga fastighetsägare, säger regionchef Christofer Bernebring.

Meddelande i trappen till hyresgästerna.

Han menar dock att de hade en sämre period för ett par år sedan.
– I slutet av 2016 hade vi problem med entreprenörer, det var beklagligt och det tog ett antal månader innan det blev bra. I dagsläget har vi en bra nivå, även om vi kontinuerligt jobbar med förbättringar genom till exempel uppföljningar med entreprenörerna och av de synpunkter som kommer in från hyresgästerna.

När det gäller hyresförhandlingen med Hyresgästföreningen tycker han att samtalet har varit bra kring förvaltningskvaliténs roll i framtiden. Nu vill han att samtalen ska fortsätta och att de gemensamt kommer fram till vilka parametrar som ska påverka den årliga hyresjusteringen framöver som till exempel kostnadsutveckling och förvaltningskvalitet.

Annons

Läs också Hem&Hyras granskning av bostadsbolagets fastigheter från förra året.

Susanne Sjögren är en av de hyresgäster som åker på en hyreshöjning. Hon har redan packat, läs mer om henne här.

Tränsgatan 3 ligger på Fredriksdal i Helsingborg och är ett hus som är i så dåligt skick att det väntar på att totalrenoveras. Ändå fick hyresgästerna här en hyreshöjning.

 

 

 

 

Fakta: Rikshem - Helsingborgs största privata värd

Rikshem är Helsingborgs största privata hyresvärd med cirka 3 700 lägenheter. 2012 köpte bolaget 700 lägenheter på Fredriksdal i Helsingborg och aviserade att man ville köpa ännu fler. Bostadsbolaget har kallat sig ”Den privata allmännyttan”.

Fakta: Parterna måste komma överens

Om ett allmännyttigt bostadsbolag och Hyresgästföreningen inte kan komma överens kan förhandlingen fortsätta i Hyresmarknadskommitén. Något motsvarande organ för den privata sidan finns inte. Blir det totalstopp i förhandlingarna kan hyresnämnden pröva hyran för varje enskild lägenhet.

Läs också Knarkaffärer och uppbrutna förråd - vardag i Rikshemshus Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.